Att värva en drivmedelskedja som kund är inte förenligt med en B Corp-certifiering, har organisationen B Lab beslutat.
När Havas, ett reklambyrånätverk med 233 reklambyråer i 75 länder, inledde ett samarbete med Shell, väckte det uppmärksamhet hos klimatinitiativet Clean Creatives (CC). CC riktar sig till den internationella pr- och reklambranschen, och att underteckna deras initiativ innebär att man förbinder sig att tacka nej till uppdrag från fossilindustrin och alltså inte arbeta för olje- och gasproducenter.
I oktober förra året skrev 26 byråer inom initiativet under ett upprop där de uppmanade B Lab att utesluta och ta bort certifieringen från byråer som arbetar med fossila kunder. B Lab inledde då en översyn för att avgöra om Havas arbete med Shell bryter mot B Corps regler angående kontroversiella kunder. Nu har de kommit fram till att så är fallet.
I ett skriftligt uttalande till Clean Creatives skriver B Lab att även om de Havas-byråer som innehar B Corp-certifieringen inte direkt är involverade i arbetet med Shell, innebär byrånätverkets ”struktur och användning” av certifieringens varumärke inom hela gruppen att de ändå måste uppfylla certifieringskraven.