183 000 elbilar rullar i Norge enligt statistiken för 30 september i år, att jämföra med de cirka 14 000 som finns i Sverige, med nästan dubbelt så många invånare. Andelen elbilar i Norge är nu 28 procent. Till det kommer ungefär 80 000 laddbara hybrider, mot knappt 50 000 i Sverige.
Pengar förklarar norska elbilsundret
Elbilar
I Norge står elbilar för hälften av alla nysålda bilar. Martin Prieto Beaulieu
hos Gröna Bilister berättar om den politik som ligger bakom framgångarna. Sverige har en del att lära, tycker han.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Norge är bäst i världen på elbilar, konstaterar Martin Prieto Beaulieu hos den svenska föreningen Gröna Bilister som deltar i det svensk-norska samarbetet Fossilfri 2030.
En lång rad subventioner för elbilar
Förklaringen till att Norge ligger före, är att elbilarna där är konkurrenskraftiga vad gäller kostnad, inköpspris, avgifter, med mera. Den främsta förklaringen till det är politisk. En överenskommelse mellan de politiska partierna ledde till flera olika subventioner, som till exempel att inköpsskatt och moms togs bort för elbilarna. Den förra kan vara hela 100 procent, beroende på bil. Vägskatten är sänkt till 435 norska kronor för elbilar, att jämföra med 3 565 norska kronor för dieselbilar. Dessutom slipper de trängselavgifter och kan även parkeras utan kostnad. De får också köras i bussfil. Det har till och med lett till att bussar har svårt att ta sig fram, eftersom elbilarna blivit så många.
– I Sverige finns en bonus på 60 000 kronor. Det som görs i Norge är mer omfattande än så.
Forskningsrapport om politiska insatser
I forskningsrapporten Vägval 2030 från Blekinge tekniska högskola, analyseras styrmedel i olika länder. Där framgår att Norge ligger långt före alla andra länder vad gäller politiska insatser. De har räknats om till styrmedelspoäng för att förenkla jämförelse. Sverige får 15 styrmedelspoäng mot Norges 85. Befrielsen från inköpsskatt motsvarar 20 poäng, medan den svenska subventionen vid inköp bara ger åtta poäng.
Martin Prieto Beaulieu anser att det vi i Sverige kan lära av Norge är vilka subventioner som varit avgörande. Han menar också att spelreglerna ska ligga fast och inte ändras för ofta. Men det går inte att jämföra länderna utan vidare. En stor skillnad är att bilar rent generellt är dyrare i Norge. Där finns heller ingen inflytelserik bilindustri att ta hänsyn till.
Däremot finns oljan. Eftersom den som finns i Nordsjön håller på att ta slut, är elbilarna inte bara en satsning på klimat, utan även en omställning till minskat oljeberoende rent generellt.
Läs mer: Klimatklivet får hård kritik från Riksrevisionen