Pengar förklarar norska elbilsundret

Elbilar I Norge står elbilar för hälften av alla nysålda bilar. Martin Prieto Beaulieu
hos Gröna Bilister berättar om den politik som ligger bakom framgångarna. Sverige har en del att lära, tycker han.

Pengar förklarar norska elbilsundret
Adobe.stock/ Iakov Kalinin

183 000 elbilar rullar i Norge enligt statistiken för 30 september i år, att jämföra med de cirka 14 000 som finns i Sverige, med nästan dubbelt så många invånare. Andelen elbilar i Norge är nu 28 procent. Till det kommer ungefär 80 000 laddbara hybrider, mot knappt 50 000 i Sverige.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Norge är bäst i världen på elbilar, konstaterar Martin Prieto Beaulieu hos den svenska föreningen Gröna Bilister som deltar i det svensk-norska samarbetet Fossilfri 2030.

En lång rad subventioner för elbilar

Förklaringen till att Norge ligger före, är att elbilarna där är konkurrenskraftiga vad gäller kostnad, inköpspris, avgifter, med mera. Den främsta förklaringen till det är politisk. En överenskommelse mellan de politiska partierna ledde till flera olika subventioner, som till exempel att inköpsskatt och moms togs bort för elbilarna. Den förra kan vara hela 100 procent, beroende på bil. Vägskatten är sänkt till 435 norska kronor för elbilar, att jämföra med 3 565 norska kronor för dieselbilar. Dessutom slipper de trängselavgifter och kan även parkeras utan kostnad. De får också köras i bussfil. Det har till och med lett till att bussar har svårt att ta sig fram, eftersom elbilarna blivit så många.

– I Sverige finns en bonus på 60 000 kronor. Det som görs i Norge är mer omfattande än så.

Forskningsrapport om politiska insatser

I forskningsrapporten Vägval 2030 från Blekinge tekniska högskola, analyseras styrmedel i olika länder. Där framgår att Norge ligger långt före alla andra länder vad gäller politiska insatser. De har räknats om till styrmedelspoäng för att förenkla jämförelse. Sverige får 15 styrmedelspoäng mot Norges 85. Befrielsen från inköpsskatt motsvarar 20 poäng, medan den svenska subventionen vid inköp bara ger åtta poäng.

Martin Prieto Beaulieu anser att det vi i Sverige kan lära av Norge är vilka subventioner som varit avgörande. Han menar också att spelreglerna ska ligga fast och inte ändras för ofta. Men det går inte att jämföra länderna utan vidare. En stor skillnad är att bilar rent generellt är dyrare i Norge. Där finns heller ingen inflytelserik bilindustri att ta hänsyn till.

Däremot finns oljan. Eftersom den som finns i Nordsjön håller på att ta slut, är elbilarna inte bara en satsning på klimat, utan även en omställning till minskat oljeberoende rent generellt.

Läs mer: Klimatklivet får hård kritik från Riksrevisionen

 

Fakta

De lär av Norges elbilssatsning

Strömstad, Åmål och flera andra svenska kommuner lär direkt av norrmännen genom ett samarbete som omfattar 39 svenska och norska kommuner.

De har som gemensamt mål att bli fossilfria redan år 2030, alltså snabbare än vad Parismålen stipulerar.

På hemsidan www.fossilfri2030.se finns nyheter om laddstolpar och en produktionsanläggning för närproducerad biogas i anslutning till reningsverk i Norge, bland annat.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.