Liten marknad
Marknaden för miljöskadeförsäkringar är än så länge inte särskilt stor i Sverige. På Marsh gör man cirka tio försäkringslösningar om året för verksamheter av industriell karaktär. Att det handlar om så få tror Charlotte Lagergren beror på att försäkringen är förhållandevis ny. Själv gjorde hon sin första lösning 1997 och sedan dess har produkterna både blivit fler, bättre och mer prisvärda.
– Kunskapen är fortfarande dålig om vilka produkter som erbjuds och vad de skyddar mot, men intresset ökar och jag tror att miljöförsäkringar kommer att bli vanligare, säger Charlotte Lagergren.
Vanligare utomlands
I andra delar av Europa och i USA är försäkringarna däremot vanliga och det är också några amerikanska företag med representation i Sverige, som erbjuder de miljöförsäkringar som finns idag. De traditionellt svenska försäkringsbolagen erbjuder inga liknande produkter.
AIG Europe är ett av de amerikanska försäkringsföretag som valt att satsa på den nordiska miljöförsäkringsmarknaden.
– Det är en intressant marknad på frammarsch och det märks inte minst genom att vi får in allt fler förfrågningar på våra produkter, berättar Anna Nilsson som sedan februari arbetar heltid med att handlägga miljöförsäkringar i Sverige och Norge.
AIG Europe erbjuder främst tre produkter. Försäkringen Pollution legal liability skyddar mot plötsliga och oförutsedda, samt gradvisa föroreningar i en pågående verksamhet, exempelvis tankar som legat och läckt under en längre tid. Clean up cost cap kan tecknas då föroreningens spridning och omfattning redan är känd och den försäkringen skyddar försäkringstagaren mot oförutsedda kostnader i samband med saneringen. Sist men inte minst erbjuder företaget försäkringen Contractors pollution lability som är utfromad för att ge entreprenörer eller fastighetsägare skydd för saneringskostnader som kan uppkomma exempelvis i samband med att ett hus ska rivas. Försäkringarna erbjuds också i kombination.
För alla
– Våra försäkringar passar egentligen för all tillståndspliktig verksamhet, industrier, fastighetsbolag och tillverkningsföretag. Jag skulle inte säga att produkterna endast passar stora företag. Det handlar snarare om problemens omfattning, om det är värt för företagen att teckna en försäkring eller inte, både stora och små företag kan råka ut för omfattnade utsläpp, menar Anna Nilsson.
Hur lönsamt det är att miljöförsäkra sig tycker både Anna Nilsson och Charlotte Lagergren är svårt att säga. Den svenska miljölagstiftningen är relativt ny och ingen vet hur den kommer att tolkas i framtiden. Det man försäkrar sig mot är ju just vad som kommer att hända framöver.
Försäkringarna har inte heller funnits på markanden så länge att det går att se några tydliga svenska trender.
Kostnader
Vad en miljöförsäkring kostar kan variera mycket och beror på verksamhet och omfånget på problemet samt hur lång tidsperiod man vill ha skydd för, men i runda tal handlar det om mellan 0,5- 20 miljoner kronor i premier, men då kan försäkringen gälla upp till tio år.
Charlotte Lagergren tror dock att produkterna kommer att ändras i framtiden och att det då även kommer att erbjudas billigare miljöskadeförsäkringar som kan bli mer relevanta att teckna även för mindre företag.
– Det är vanligt att nya marknader börjar med några dyra och komplicerade lösningar och i efterdyningarna utvecklas andra produkter som lämpar sig för mindre företag, menar hon.
publicerad 3 november 2003