– När vi gick ut med inbjudan mötte vi ett jättestort intresse trots att det var kort om tid och att vi inte marknadsfört kursen, berättar Eva Skytt, ansvarig för kursen som arrangerades av Mälardalens högskola.
Bara genom ett enkelt utskick via e-mail var det snabbt närmare 150 miljöinspektörer som anmälde intresse av att gå kursen.
Brist på kunskap
Eva Skytt menar att det finns en brist på kunskaper om beteendevetenskap i miljöinspektörernas utbildningar.
– Traditionellt har utbildningarna varit väldigt naturvetenskapligt inriktade, vilket gjort att man glömt bort att man också behöver ha kunskaper av beteendevetenskaplig art, säger Eva Skytt.
Kursen hölls vid två tillfällen under augusti och september. Vid det första kurstillfället sattes myndighetsrollen i centrum. Det handlade om ansvar, skyldigheter, vilka befogenheter man har och vad som gäller för offentlighet respektive sekretess.
Dessutom tog man upp kommunikation.
– Det var en av delarna i innehållet som fick mycket uppskattning av deltagarna. Många är faktiskt inte så vana vid att exempelvis prata inför en grupp människor och det behöver miljöinspektörer göra ibland när de ska föredra ärenden för politiska nämnder eller fungera som informatörer, berättar Eva Skytt.
Lära sig argumentera
Delmomentet kommunikation inriktade sig på muntlig kommunikation och innehöll bland annat vad kommunikationssituationen innebär, vilka roller den består av, hur man kan målgruppsanpassa information och på vilket sätt det går att förbereda sig för kritik och frågor.
Praktiskt fick deltagarna utföra små presentationer och rollspel.
Det första kurstillfället tog också upp argumentationsteknik. Det handlade om såväl teoretiska aspekter som exempelvis varför man ska vara påläst som praktiska övningar. Vidare berörde man beteendevetenskapliga aspekter på möten med människor och möten med andra kulturer. Här fick deltagarna också lära sig om konflikthantering, hur man kan göra sociala bedömningar och principer för övertalning.
– Vi hade avsatt ganska mycket tid för gruppdiskussioner eftersom det finns ett stort behov av erfarenhetsutbyte mellan miljöinspektörerna, berättar Eva Skytte.
Ännu mer beteendevetenskapliga
Det andra kurstillfället hade metodiken i fokus. Bland annat behandlades tillsynsutövningen. Hur man kan förbereda sig, genomföra och dokumentera en inspektion för att minska risken för problem vid känsliga tillsynssituationer. Vidare berörde man vilka verktyg inspektörerna har till hands. Det handlar om allt från information och rådgivning till föreläggande, föreläggande med vite och miljösanktionsavgift.
– En erfarenhet vi har dragit är att kursdeltagarna vill ha ännu mer av de beteendevetenskapliga inslagen, säger Eva Skytt.
Höstens kurs kommer med stor sannolikhet att få en efterföljare nästa år. Men exakt när och hur den kommer att se ut är inte klart.
– Vi planerar för en ny kurs och kommer då att ändra innehållet efter de synpunkter som deltagarna hade, säger Eva Skytt.
Fakta
Fakta
I många processer används vatten för bland annat kylning och rengöring. Därmed förorenas vattnet av till exempel olja. I SSABs stålverk i Oxelösund används vatten för kylning i valsverket. När vattnet lämnar valsverket bär det med sig smörjolja och så kallat glödskal, som lossnat från stålet.
För att vattnet ska kunna gå tillbaka till processen måste det renas i flera steg. Slangoljeskimmern ingår i det första steget där oljan ligger på ytan av en bassäng. Slangoljeskimmerns slang flyter på ytan av bassängen och drar med sig oljan som sedan skrapas av i skimmern.
publicerad 19 januari 2004