När Sarah McPhee tillträdde som vd för pensions- och livförsäkringsbolaget SPP i slutet av 2008 befann sig finansbranschen i sin värsta kris någonsin. Samtidigt skulle bolaget integreras med den nya, norska ägaren, Storebrand.
Sedan dess har SPP förbättrat sin vinst, fått mycket mer nöjda medarbetare och skapat ett mera hållbart varumärke.
Pensionsjätten har bland annat lämnat 178 bolag på grund av att de inte lever upp till de miljökrav företaget ställer. Det handlar exempelvis om bolag med kopplingar till palmoljeindustrin, kol, olja och gruvor. Konkurrenterna har exkluderat ett 40-tal bolag var.
I september 2014 lanserades en hållbarhetsmärkning för samtliga fonder inom SPP. På så sätt ska det bli enklare för kunderna att jämföra olika alternativ.
– Vi har sålt av alla kolbolag och tagit bort alla palmoljebolag utom ett. De kommer inte att stiga i värde, eftersom deras affärsmodeller inte kommer att hålla. Det ger vinster både för världen och för våra sparare, säger Sarah McPhee.
– De bolag vi väljer kommer att öka i värde eftersom de kommer att vara överlägsna när det gäller att möta miljöutmaningarna.
Prenumerera på Miljö & Utveckling
Fakta
Sarah Mc Phees bästa tips för hållbarhetsarbete
- Grunden för allt hållbarhetsarbete är att se till att förankra det väl i hela organisationen och i affären. Det får aldrig bli en separat funktion i form av lite välgörenhet.
- Låt någon eller några ha ett uttalat ansvar för att leda och samordna arbetet och sätt upp tydliga mål.
- Alla är ambassadörer – alla ska känna sig trygga att företräda företagets hållbarhetsarbete utifrån sin funktion. På SPP har vi arbetat med internutbildning på alla nivåer. Vi kallar det ”hållbarhetslyftet”.
- Det är viktigt att vara aktiv externt också. Det skapar stolthet och blir ett löfte till dina kunder som du måste leva upp till, som gör att dina kunder väljer just dig och ditt företag.
- Sist men inte minst är det viktigt att vara modig, ta svåra frågor och stå för sin strategi.