Många känner sig lurade idag. Privatbilisten som har skaffat en etanolbil för att bidra till att hejda klimatförändringarna, taxichaffisen som bytt till etanolbil för att föregå med gott exempel, kommunen som infört lokala miljöbilsförmåner för att påskynda omställningen till grönare bilism. Allt detta arbete, alla dessa positiva initiativ hotas nu av rekordbillig bensin och rekorddyr etanol E85.
Bensinbolagen har i dagarna höjt etanolpriset med 90 öre per liter, samtidigt som bensinen blivit över två kronor billigare de senaste månaderna. I skrivande stund kostar 95-oktanig bensin 10,99 kronor per liter medan E85 kostar 9,59, vilket inräknat merförbrukningen på 30 procent ger ett ”bensinliterpris” på 12,47. Man tjänar alltså över en krona milen på att köra sin etanolbil på bensin.
Bensinbolagen motiverar sin prishöjning på 90 öre med att de nu säljer etanol av vinterkvalitet med 10 procentenheter mer bensin. Men en deciliter bensin kostar bara cirka 30 öre mer än en deciliter etanol. Dessutom har bensinbolagen inte sänkt etanolpriset sedan i oktober, trots att bensinen, som utgör 15-25 procent av etanolen, blivit betydligt billigare.
Hösten 2006 var det tillfälligt billigare att tanka bensin än etanol, då minskade försäljningen av E85 månad för månad trots att antalet etanolbilar ökade. Tyvärr kan vi förvänta oss samma utveckling nu; uppemot en tredjedel av etanolbilarna kommer att tankas med bensin.
I september såldes 28 000 kubikmeter E85, ett nytt rekord för en enskild månad. Enligt Naturvårdsverkets och Vägverkets gemensamma beräkningar minskar E85 såsom den tankas i Sverige klimatpåverkan med 56 procent jämfört med bensin. För varje månad som en tredjedel av etanolbilarna tankas med bensin, med 2,65 kg CO2 per liter, ökar Sveriges samlade klimatpåverkan med cirka 14 000 ton. Skulle minskningen hålla i sig hela vintern, ökar utsläppen med uppemot 70 000 ton, motsvarande de samlade årliga utsläppen från 2 000 bränsleslukande stadsjeepar!
Prisskillnaden till bensinens fördel kommer samtidigt som larmen om ekonomisk åtstramning duggar tätt. Hushåll måste spara, företag måste minska sina utgifter och kommuner måste räkna med ökade sociala kostnader. Då går det inte att begära att bilisten ska ta merkostnaden för att tanka rätt.
Det är inte rimligt att taxibolag eller privatpersoner som ställt om till biobränsle ska drabbas av högre kostnader på upp till flera kronor milen, och att den som kör på bensin får konkurrensfördelar och lägre kostnader. Riksdagen har slagit fast att den som förorenar mindre också ska betala mindre, alla sju partier i klimatberedningen var ense om detta och hade tydliga förslag på hur det kan gå till på bränslesidan.
Bensinbolagen måste ta sitt ansvar och inte sko sig på miljöns bekostnad och regeringen måste rätta till det som gått snett. Det måste snabbt bli billigare att tanka etanol än bensin, annars är regeringens klimatpolitik inte mycket värd. Det kan ske genom en prishöjning på de fossila bränslena, sänkt eller slopad moms på etanolen – eller på helt andra sätt. Vi överlåter åt regeringen att bestämma vad som är bäst för klimat och statsfinanser, men varje dag som den nuvarande situationen får fortsätta är en dag för mycket. Fixa det, och gör det nu!