– Dock är det ekonomiska läget inget argument för att inte göra något för klimatet, säger Urban Kärrmark.
Klimatkris är ingen kris
– Det är fel att prata om klimatkris. Kris är något som går över och klimatet är en större utmaning än så, säger Thomas Sterner, professor i miljöekonomi vid Göteborgs universitet.
Han tror att det finns tillfälle att åtgärda båda kriserna, men att det är tufft eftersom utsläppen måste minska drastiskt på kort tid, något som kräver investeringar. Thomas Sterner menar också att det största styrmedlet för att minska klimatpåverkan varken är ett Kyotoprotkoll eller Kinas ”ett-barn-politik”, utan bensinskatterna. För att minska användningen av bensin behöver priset öka med 300 procent, något som han påpekar redan har gjorts i Europa, och nu borde göras i USA där priset är lägst och användningen störst.
Från grönt till billigt
Anneli Eriksson som arbetar med affärsutveckling och kommersialisering på Energimyndigheten berättar om hur finanskrisen har påverkat gröna produkter i media. Idag marknadsförs inte gröna produkter med att de är miljövänliga, som man gjorde under 2008, utan istället sätts den ekonomiska aspekten i fokus. Som exempel tar hon Max som under förra året började klimatdeklarera sina hamburgare, jämfört med ICA som idag sänker priset på sina ekologiska varor.
– 2008 var klimatkrisens år medan 2009 är finanskrisens år. Nu ska det vara billigt istället för grönt.
2008 var också ett nytt rekordår för investeringar i cleantechområdet, men den positiva trenden har nu dalat i och med minskad tillgång på kapital. Nya finansieringsmodeller tror hon kan vara en lösning på problemet.