Det är mer än ett år sedan Karolina Skog som ny miljöminister pratade om bordet som stod dukat. Idag ser vi att det främst är under det senaste året som Miljöpartiet och Socialdemokraterna har levererat.
Anslagen till miljöpolitiken är nu de högsta någonsin, efter en större ökning än någonsin. En klimatlag med världens kanske tuffaste mål glider lätt genom riksdagen med stöd från alla demokratiska partier. Energiöverenskommelsen ger ett brett politiskt stöd för ökad tillförsel av förnybar el. En utsläppsminskande reduktionsplikt – för fossila bränslen – bränslebytet, vinner gehör. Ett system med bonus-malus för bilar – där den bränsletörstige får betala och den effektive blir vinnare – är nästa leverans. Det får troligen också stöd i riksdagen, Centerpartiet bjuder till och med över.
Kärvar i debatten
Däremot kärvar det i debatten om klimatskatter. Den futtiga flygskatten möter obegriplig kritik och Moderaterna vänder sig till och med mot indexering av miljöskatter. Reinfeldts engagemang övergår snarast i sin motsats när Kinberg Batra vill förbjuda kommuner att bilda naturreservat och skrota alla riksintressen för friluftslivet.
I detta läge kritiserar några surmulna riksdagspolitiker regeringens klimatpolitik – av miljöskäl. Då är man okunnig eller ute i andra ärenden än miljöskydd.
Fullfölj klimatvågen
Klimathotet behöver krävande men inte orimliga förslag, på kort sikt på två områden:
– Fullfölj klimatvågen: Bonus-malus-systemet och flygskatten behöver komma på plats. Om skarpare styrmedel föreslås av oppositionen bör regeringen söka enighet över blockgränsen. Regeringen behöver också föreslå en konkret kilometerskatt. Behovet är välkänt och upprepas nu av sex expertmyndigheter. Skatten bör differentieras så att större negativa sidoeffekter undviks.
– EU-mobilisering: Regeringen och oppositionen behöver driva på mer i EU för bättre regler om förnybar energi. Det krävs även förändringar av hur kommissionen tillämpar reglerna om statsstöd. Nu är fossila bränslen norm för skatterna, vilket ger negativa och kortsiktiga incitament för biodrivmedel. Utan kraftsamling riskerar dessutom ett nytt direktiv att förvärra läget.
På sikt behövs mer, men om det osakligt överskuggar värdet av reformer kan besluten undermineras.
Klimatfrågan är för viktig för att lämnas till surputtar i riksdagen.
Håller du med? Om inte, ta kontakt med redaktionen på debatt@miljo-utveckling.se