More quality makes your wardrobe money and planet last longer. Så har det stått på MQ:s reklamaffischer och på företagets webbplats, något som fått Sveriges Konsumenter att reagera och anmäla marknadsföringen till reklamombudsmannen.
Enligt Sveriges Konsumenter antyder MQ att deras kläder är av bättre kvalitet för att deras sortiment innehåller märkeskläder och att konsumenten, genom att använda plaggen över en längre tid, också kan minska avtrycket på miljön. Så här skriver organisationen på sin hemsida: ”Sveriges Konsumenter anser att det inte finns några bevis som säger att märkeskläder skulle vara av generellt sett bättre kvalitet än andra. Det högre priset som konsumenten får betala för märkeskläder är ofta för märket i sig själv snarare än en garant för kvalitet även om det finns märken som också satsar på kvalitet.”
Därför menar man att MQ försöker framställa sig som miljöbättre än vad företaget egentligen är och att deras miljöinsatser som beskrivs på sajten framstår som vaga. Greenwash, sammanfattar organisationen.