De är nominerade till Greenwashpriset 2025

Greenwashing Nu har organisationen Jordens Vänner kortat vilka aktörer som de anser är Sveriges största greenwashare. Här är årets finalister.

De är nominerade till Greenwashpriset 2025
Jordens Vänner har nominerat tre kandidater till årets Greenwashpris. Foto: Adobe Stock.

SCA, Arla och Ikea är nominerade till årets Greenwashpris, meddelar Jordens Vänner.

Skogsbolaget SCA nomineras för att i sin marknadsföring lyfta fram gröna skogar, klimatnytta och hållbarhet, medan verkligheten enligt Jordens Vänner ser helt annorlunda ut. Organisationen menar att SCA avverkar gammelskogar med rödlistade arter, trotsar avverkningsförbud i renbetesområden och har bristande miljöinventeringar – något som lett till hot om miljösanktionsavgifter. När SCA dessutom valde att lämna miljömärkningen FSC, var det med motiveringen att certifieringen stod i vägen för företagets egna klimatambitioner. Jordens Vänner anklagar dem för att använda bilder på levande skogar i reklamen, samtidigt som de huggs ner i verkligheten.

Mejerikoncernen Arla använder bilder på lyckliga kor, småskaliga gårdar och gröna ängar för att framstå som en miljövänlig aktör. Men enligt Jordens Vänner är verkligheten en annan. Arla är världens femte största mejeriföretag, med större metanutsläpp än hela Nederländernas jordbrukssektor – och utan konkreta planer på att minska dessa utsläpp. Trots att företaget ofta lyfter fram betesmarker som viktiga för biologisk mångfald, stödde de nyligen ett förslag från regeringen om att inskränka betesrätten. Jordens Vänner pekar också på att Arla återkommande fällts för vilseledande reklam om netto-noll-utsläpp och utsläppsminskningar, samtidigt som mer pengar går till marknadsföring än till faktisk klimatomställning.

IKEA framställer sig som en ledande aktör inom hållbar omställning, med tips om miljövänlig livsstil och ambitiösa klimatmål. Men enligt Jordens Vänner rimmar detta illa med företagets affärsmodell, som bygger på massproduktion och ständig konsumtion. IKEA:s försäljning av så kallad ”fast furniture” bidrar till avskogning och omvandling av urskogar och våtmarker i bland annat Europa och Latinamerika. Jordens Vänner anser att även om IKEA har vissa positiva hållbarhetsinitiativ, så motverkas de av en grön marknadsföring som ger en falsk bild av företagets totala miljöpåverkan.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste