Stockholm är på väg att införa miljözoner inne i centrum som helt stoppar trafik med bensin- och dieselbilar. Nu föreslår Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet som styr Stockholm att stadens parkeringsvakter ska få bötfälla förare som bryter mot reglerna.
De nya miljözonerna, miljözon klass 3, kommer at införas i Gamla stan och ett området i city. Där kommer bara elbilar och utsläppssnåla gasbilar att få köra. Sedan 2020 finns redan en Miljözon klass 2 på Hornsgatan i stadsdelen Södermalm. Där tillåts vid sidan av el- och gasbilar också nya mycket utsläppssnåla bensin- och dieselbilar. Och på Hornsgatan har fusket pågått för fullt sedan miljözonen etablerades år 2020.



