Förra året rullade Stockholms stad ut en upphandling för att erbjuda förmånscyklar till 45 000 av sina anställda. Syftet är en del av stadens arbete med att minska biltrafiken med 30 procent till 2030, genom att bland annat få fler att cykla till jobbet.
Vill få 45 000 anställda att cykla – nu tvärnitar processen
Trafik
I år var det tänkt att 45 000 av Stockholm stads anställda skulle få tillgång till förmånscyklar. Men till följd av ett beslut från Skatteverket har processen tvärnitat, vilket nu får staden att gå in i en juridisk strid.
– Vi behöver verkligen slå vakt om de verktyg som vi har tillgång till lokalt för att minska utsläppen, kommenterar Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Tanken var att de första förmånscyklarna skulle rulla på vägarna i början av året. Men nu meddelar Stockholm stad att processen har tvärnitat. Anledningen är att Skatteverket har gjort en ny lagtolkning av en dom i EU-domstolen.
25 procent högre kostnad
Systemet var tänkt att fungera genom att stadens tillsvidareanställda får möjlighet att växla en del av sin obeskattade lön mot en hyrcykel, även kallat bruttolöneavdrag. Lagtolkningen från Skatteverket innebär att förmånscyklar inte längre ska vara momsbefriade och kostanden för anställda blir 25 procent högre.
– Finessen med att låta anställda hyra en cykel skattefritt är att det blir mycket billigare än att hyra en cykel på den vanliga marknaden. Skatteverkets nya lagtolkning innebär att det argumentet försvagas, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad i ett pressmeddelande.
Staden ger inte upp
Men Stockholms stad ger sig inte, utan begär nu ett så kallad förhandsbesked av Skatterättsnämnden för att pröva frågan juridiskt. Stadens förhoppningen är att Skatteverket begått ”en blunder”
– Sverige har för första gången på tjugo år en regering som ökar utsläppen. Vi behöver verkligen slå vakt om de verktyg som vi har tillgång till lokalt för att minska utsläppen, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad i ett pressmeddelande.
Om Skatteverket skulle visa sig ha rätt juridiskt, meddelar Stockholm stad att de kommer att fortsätta processen med att erbjuda förmånscyklar till sina anställda.
– Även om besparingen skulle minska är det ändå ett attraktivt erbjudande att få tillgång till en riktigt bra elcykel utan att behöva betala flera tusen kronor på ett bräde. Med det sagt vill vi förstås att dealen ska bli så bra som möjligt för våra anställda, avslutar Lars Strömgren (MP).