2. Gör det personligt. Fokusera inte på konsumentens dåliga samvete och ansvar att rädda planeten. Fokusera istället på vad konsumenten själv har att vinna på produkten, till exempel att han eller hon slipper få i sig gifter från växtbesprutning.
3. Gör det svårt att välja fel. Se till att plastkassen kostar pengar och att papperskassen är gratis.
4. Slopa höga priser. Försök jämna ut priset på miljöanpassade produkter. Det signalerar att miljöanpassat inte bara är till för de som har råd att betala extra.
5. Belöna kunden. Kunder som handlar miljöanpassat kan ändå känna skuld över att deras små bidrag är en droppe i havet. Uppmuntra dem och få dem att känna sig stolta. Dela ut guldstjärnor och bonuspoäng hej vilt.
6. Lagom skuld. Beröm och uppmuntran fungerar bäst i längden, men ibland kan det löna sig att spela på konsumenternas dåliga samvete för att få dem att ändra beteende.
7. Fortsätt utveckla era produkter. Konsumenter är ovilliga att offra funktionalitet framför hållbarhet. Se till att det ni säljer ligger i topp både kvalitetsmässigt och miljömässigt.
8. Bli modern. Signalera att det är modernt och coolt att välja era miljöanpassade produkter. Tvätta bort hippiestämpeln för att tilltala fler.
9. Grönt för alla. Om du är man och kör en liten elbil får du kanske höra att en riktig karl kör en BMW- stadsjeep eller något i den stilen. Företag med miljöanpassad teknik kan bli bättre på att marknadsföra sina produkter så att viljan att vara grön inte krockar med fåfängan att vara macho.
10. Gör det mätbart. Underlätta för kunden att se sitt klimatavtryck. Ett exempel är en mätare direkt på instrumentpanelen som visar hur din körstil påverkar koldioxidutsläppet.
11. Gör det lätt att navigera. Olika loggor för olika miljöåtgärder och miljöavtryck på produkter förvirrar kunderna. Utveckla enkla system och symboler som gör det enkelt att jämföra olika produkter och märken.
12. Släpp prestigen. Slopa idéer om hur vägen till upplysning för konsumenterna borde gå till. Använd alla knep som finns! Hitta på en sport om hur man kan återvinna eller starta en energisparnings-utmaning i tv. Underskatta inte glädje och lek som en väg till förändring.
publicerad 16 september 2011