Tolv knep för lyckad kundstrategi

Majoriteten konsumenter är positiva till miljöanpassade produkter men inte lika många är beredda att handla därefter, visar en amerikansk undersökning. Här är tolv orsaker och exempel på hur tankesättet kan ändras.

Enligt en studie av amerikanska Ogilvy är 82 procent av konsumenterna välvilligt inställda till miljöanpassade produkter men bara 16 procent av dem lägger miljöanpassade varor i kundkorgen. Varför lämnar 66 procent av kunderna dessa produkter även om de är positiva till en grönare samhällsutveckling? OgilvyEarth via Ogilvy & Mather frågade 1 800 amerikaner om saken. Resultatet blev rapporten Mainstream Green: Moving sustanaibility from niche to normal i vilken skribenterna sammanfattar hur klyftan mellan gröna intentioner och gröna handlingar kan överbryggas. Och det är företagen som kan göra mycket för sina kunder.

Tolv steg

1. Normalisera. Vanliga konsumenter vill inte bli sedda som ideologiska korsbärare inför vänner och arbetskamrater. När konsumenten väljer kravbananer kan han eller hon känna att de i och med det beslutet har valt en annan väg att gå än den stora ”normala” majoriteten. Marknaden borde därför se till att konsumenten känner att det är helt normalt att välja miljöanpassat, till exempel via reklambudskap som många kan identifiera sig med.

2. Gör det personligt. Fokusera inte på konsumentens dåliga samvete och ansvar att rädda planeten. Fokusera istället på vad konsumenten själv har att vinna på produkten, till exempel att han eller hon slipper få i sig gifter från växtbesprutning.

3. Gör det svårt att välja fel. Se till att plastkassen kostar pengar och att papperskassen är gratis.

4. Slopa höga priser. Försök jämna ut priset på miljöanpassade produkter. Det signalerar att miljöanpassat inte bara är till för de som har råd att betala extra.

5. Belöna kunden. Kunder som handlar miljöanpassat kan ändå känna skuld över att deras små bidrag är en droppe i havet. Uppmuntra dem och få dem att känna sig stolta. Dela ut guldstjärnor och bonuspoäng hej vilt.

6. Lagom skuld. Beröm och uppmuntran fungerar bäst i längden, men ibland kan det löna sig att spela på konsumenternas dåliga samvete för att få dem att ändra beteende.

7. Fortsätt utveckla era produkter. Konsumenter är ovilliga att offra funktionalitet framför hållbarhet. Se till att det ni säljer ligger i topp både kvalitetsmässigt och miljömässigt.

8. Bli modern. Signalera att det är modernt och coolt att välja era miljöanpassade produkter. Tvätta bort hippiestämpeln för att tilltala fler.

9. Grönt för alla. Om du är man och kör en liten elbil får du kanske höra att en riktig karl kör en BMW- stadsjeep eller något i den stilen. Företag med miljöanpassad teknik kan bli bättre på att marknadsföra sina produkter så att viljan att vara grön inte krockar med fåfängan att vara macho.

10. Gör det mätbart. Underlätta för kunden att se sitt klimatavtryck. Ett exempel är en mätare direkt på instrumentpanelen som visar hur din körstil påverkar koldioxidutsläppet.

11. Gör det lätt att navigera. Olika loggor för olika miljöåtgärder och miljöavtryck på produkter förvirrar kunderna. Utveckla enkla system och symboler som gör det enkelt att jämföra olika produkter och märken.

12. Släpp prestigen. Slopa idéer om hur vägen till upplysning för konsumenterna borde gå till. Använd alla knep som finns! Hitta på en sport om hur man kan återvinna eller starta en energisparnings-utmaning i tv. Underskatta inte glädje och lek som en väg till förändring.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.