nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Smarta lastbilar minskar bränsleförbrukningen

Nu behöver lastbilschaufförer inte längre bekymra sig om vad som är mest bränslesnålt, att rulla eller motorbromsa i backarna.
Med ny teknik från Scania fixar lastbilarna själva biffen.

  • Annons 1

Med den nya tekniken, Eco-roll gör lastbilen själv en bedömning av vilket som är mest bränsleeffektivt, att rulla nedför större backar med transmissionen i neutralläge och motorn på tomgång eller att motorbromsa med avstängd bränsletillförsel. Systemet har enligt Scania potential att sänka kundernas bränslekostnader med upp till två procent.

Vilket som är mest bränsleeffektivt är inte så självklart som det kan låta. Om systemet väljer Eco-roll, bör lastbilen kunna rulla i tio sekunder eller mer när backen planar ut. Detta för att rätt utnyttja rörelseenergin i lastbilens egenvikt och för att inte göra för många korta ingrepp. Samtidigt ska inte farten bli så hög att bromsarna slår till, då bromsas energin i det bränsle som har tillförts motorn bort.

Etiketter:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.

Gretaeffekten del av större trend

Hos SAS använder hållbarhetschefen ordet roligt om det stora intresset för klimat som följt av IPCC:s rapport och klimataktivisten Greta Thunbergs inlägg i debatten. Men minskat flygande och ökad efterfrågan för biobränsle bygger på beslut som fattats tidigare än så, enligt fyra företag som påverkas på olika sätt av klimatdebatten.