Recept för en lyckad energisparkampanj

Energieffektivisering Efter att ha studerat 156 olika kampanjer för att minska konsumenters energianvändning har tre amerikanska forskare kunnat urskilja ett mönster hos dem som lyckas bäst.

Överraskande nog var det inte de kampanjer som främst lyfte fram de ekonomiska vinsterna med att spara energi, eller lockade med belöningar, som lyckades bäst. Forskarna, som är verksamma vid Berkeley i Kalifornien, drar slutsatsen att även altruistiska argument också måste finnas med – alltså att man gör nytta för klimatet. Annars kan ansträngningen kännas för stor i relation till de besparingar som den leder till.

Individanpassat bäst

På det stora hela konstaterar forskarna att de flesta energisparkampanjer faktiskt lyckas. I genomsnitt leder de till en drygt 7-procentig energireducering. Det som fungerar allra bäst är individanpassad konsultation och översyn av den egna energiförbrukningen.

Det näst bästa tillvägagångssättet är att ge hushållen information om hur deras egen energiförbrukning ligger till i jämförelse med grannarnas.

Här hittar du hela studien.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste