”Vi anser att hållbarhet är en drivkraft för tillväxt och en integrerad del av Philips DNA”. Orden kommer från Rudy Provoost, ordförande för Philips Sustainability Board och vd för Philips Lighting. Säljspråk så klart, men också ett tecken på att bland annat kundkrav och tuffare lagar drivit på företagets ambition att utveckla hållbara produkter. Fjolårets försäljning bestod till 38 procent av vad företaget själva kallar ”gröna produkter”.
I ett pressmeddelande gör företaget klart att man tänker lägga två miljarder euro, motsvarande 17 miljarder kronor, på investeringar inom grön innovation fram till 2015.
Att tänka till i frågor som rör miljö och energiförbrukning redan på designstadiet, så kallad Ekodesign, är en central del i företagets vision att skapa mer hållbara och energieffektiva produkter. En av de senaste produkterna är Philips Essential, ett patientövervakningssystem med 48 procent lägre energiförbrukning än liknande system.