Överdriven självbild bland svenska företag

Det är företagens bild av sig själva och Sverige som ett av världens mest innovativa länder som ifrågasätts i en rapport från företaget GE.

Svenska storföretag slår sig för bröstet och är nöjdare med innovationsklimatet i det egna landet än bolag i länder som USA, Storbritannien och Tyskland. Hela 58 procent av de svenska företagen anser att Sverige hör till världens mest innovativa länder, medan bara 5 procent av deras utländska kollegor håller med.

– Sverige är ett litet land och många av våra exportföretag jobbar mot andra bolag, inte mot konsument. De bolag vi känner som svenska är nog inte alltid lika svenska i omvärldens ögon, säger Hans Enocson, Koncernchef GE, Norden och Baltikum.

Rapporten som ligger till grund för den slutsatsen heter GE Global Innovation Barometer 2012 och har genomförts på uppdrag av GE, ett företag som vill skapa lösningar för bland annat hållbar utveckling och energiförsörjning.

Tror bra om sig själva

2 800 chefer vid storföretag i 22 länder intervjuades om förutsättningar för innovation och vägar till bättre innovationskraft. De svenska företagen var på samtliga punkter mer nöjda med innovationsklimatet än man är i de flesta andra länder.

– På det hela taget anser företagen att det svenska samhället uppmuntrar dem att tänka nytt och annorlunda, vilket är en förutsättning för nya innovativa produkter och tjänster. Man kan dock fråga sig om Sverige får ut maximalt av de resurser som investeras, säger Hans Enocson.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste