Kräver klimatskatt för flyget

Sverige bör införa en klimatskatt på inrikesflyget. Det skriver Magnus Nilsson och Svante Axelsson från Naturskyddsföreningen i en debattartikel i Göteborgs-posten. Med anledning av Tony Blairs uttalande om att Storbritannien under sitt ordförandeår i EU tänker driva frågan om att inkludera flygets koldioxidutsläpp i EU:s system för handel med utsläppsrättigheter, vill Magnus Nilsson och Svante Axelsson göra frågan aktuell även i Sverige.

Luftfarten är den sektor som snabbast ökar sin klimatpåverkan, men bara en tredjedel av klimateffekterna kommer från utsläpp av koldioxid, resten kommer från utsläpp av vattenånga och partiklar samt kväveoxider på hög höjd. Magnus Nilsson och Svante Axelsson anser att det visserligen skulle vara ett steg framåt att tvinga flyget att betala för sina koldioxidutsläpp, men vill samtidigt gå ännu längre. De föreslår någon form av schablonisering där man kräver att flyget köper tre utsläppsrättigheter för varje mängd fossilt koldioxid de vill släppa ut.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.