CDP: Hållbara leverantörskedjor driver företagsvinster – 11 tips

Klimat Företag som minskar sina Scope 3-utsläpp sparar stora pengar, enligt en ny rapport. Här är 11 tips för att förbättra hållbarheten i leverantörskedjan.

CDP: Hållbara leverantörskedjor driver företagsvinster – 11 tips
Foto: Adobe stock.

Klimatrisker i försörjningskedjan är en ofta förbisedd möjlighet för företag att öka sin lönsamhet, enligt nya siffror från CDP.

Studien, som analyserat data från över 23 000 företag som tillsammans representerar två tredjedelar av det globala börsvärdet 2023, visar att företag som minskar sina Scope 3-utsläpp sparar närmare 156 miljarder kronor.

Trots detta arbetar endast 15 procent av företagen aktivt med att minska sina Scope 3-utsläpp, vilket innebär att 1 897 miljarder kronor i potentiella besparingar går förlorade.

– Vår data berättar en mycket tydlig historia: effektivitet, konkurrenskraft och ambitiösa klimatåtgärder går hand i hand. Ja, klimatförändringarna utgör en obestridlig risk för företag och globala leveranskedjor, men det erbjuder också en betydande möjlighet för dem som är villiga att agera, säger Simon Fischweicher, chef för leverantörskedjor på CDP, i en kommentar.

Studien presenterar också 11 steg och rekommendationer för att effektivt minska utsläppen i leverantörskedjan:

  1. Samla in data: Använd både sekundära och primära källor för att kartlägga leveranskedjan och spåra klimatdata.
  2. Förbättra datakvalitet: Datakvaliteten förbättras när leverantörerna får mer erfarenhet av att rapportera.
  3. Centralisera data: Samla fragmenterad data i ett enhetligt system för standardiserad rapportering.
  4. Sätt mål: Sätt tydliga, tidsbundna mål för att minska Scope 3-utsläpp.
  5. Välj rätt leverantörer: Fokusera på nyckelleverantörer baserat på inköpsvolym, utsläpp, och risk.
  6. Intern förankring: Få ledningens stöd och utbilda inköpsteam om hållbarhetsmålen.
  7. Engagera leverantörer: Ge stöd och resurser för att implementera hållbara metoder.
  8. Sätt krav: Ställ tydliga krav och kontraktsvillkor för ansvar och konsekvens.
  9. Motivera: Belöna leverantörers framgångar, exempelvis med kontraktsförlängningar.
  10. Främja samarbete: Uppmuntra samarbete mellan inköpare, leverantörer och branschkollegor.
  11. Fortsätt utvecklas: Justera strategier efter nya regleringar och branschförändringar.

    Senaste nytt

    Hämtar fler artiklar
    Till startsidan
    Miljö & Utveckling

    Miljö & Utveckling Premium

    Full tillgång till allt digitalt material.