
Kraven på transparens har ökat över tid och företagens landvinningar har gått att följa i hållbarhets- eller årsredovisningar. Idag finns det en mängd mer eller mindre komplicerade nyckeltal att använda sig av för den som vill mäta och följa upp.
Men nu kommer nästa stora fråga, vad gör företag idag som påverkar samhället och som de inte betalar för? Och vad händer när det är dags att hala upp plånboken?
– Inom kort kommer samhällsvärden att vara tätt länkade till det värde man kan skapa för sina ägare. Företag behöver förstå vad det här betyder för den egna verksamheten, säger Daniel Delham som är chef för Sustainability Consulting på KPMG.
Fler vill mäta
Fram till nu har hållbarhetsområdet ofta utelämnats från mätningar av värdeskapande eftersom det haft liten betydelse på företagens kassaflöden. Med nya värderingar och krav i samhället, tuffare lagar och nya marknadsmekanismer kan företagen inte längre tänka på aktieägarvärde och samhällsvärde som två separata discipliner. Med detta följer också en efterfrågan på bättre mätmetoder. Ett bolag behöver kunna visa hur hållbarhetsprestandan påverkar det egna resultatet och även samhället i stort.
– Vi ser en tydlig utveckling där de som ligger i framkant nu börjar mäta det ekonomiska värdet av hållbarhet och det är väldigt spännande, säger Fredrik Franke som ansvarar för hållbar affärsutveckling på PWC.
Både PWC och KPMG har på senare tid tagit fram modeller för att kvantifiera värdeskapandet i samhället. Syftet är att mäta de värden som företagen bidrar med och de problem som verksamheten genererar ekonomiskt, socialt och miljömässigt samt hur det slår mot företagets resultaträkning, både i negativ och positiv bemärkelse. Man vill ge en förståelse för vilka värden man riskerar att missa men också vilken potential som kan finnas om man gör saker på ett annorlunda sätt.
Läs mer i Miljö & Utveckling nummer 2 som kommer ut idag. Här kan du även läsa om hur Kearing som äger bland annat Puma, Gucci och Tretorn jobbar i praktiken.