Årets Miljöinfluencers inspirerar sina följare till miljöaction

Kommunikation Möt Amanda Borneke, miljöledare på CS riv & håltagning i Göteborg och Tony Christensen, hållbarhetsrådgivare på EMC, båda nominerade till utmärkelsen Årets Miljöinfluencer 2019. För Miljö & Utveckling berättar de om hur de når ut på sociala medier och vilka personer som inspirerar dem mest i deras hållbarhetsarbete.

Årets Miljöinfluencers inspirerar sina följare till miljöaction
Amanda Borneke och Tony Christensen. Foto: Anna-Carin Isaksson/ EMC

Amanda Borneke jobbar som kvalitets- och miljöledare på rivningsföretaget CS riv & håltagning i Göteborg. Vid sidan av sitt jobb är hon även konsult på egna företaget Borneke Miljökommunikation samt styrelseledamot till Miljöutskottet i Sveriges Byggindustier.

Amanda Borneke har startat instagramkontot Hållbarprofil samt Hållbarprofil Podcast som finns på bland annat Spotify.

Hur många följare har du i dag och vad är ditt mål?

– 9066 för mina kanaler. Jag är störst på linkedin, 6509 stycken kommer därifrån. Mitt mål med mitt hållbarhetsarbete är att Sverige ska flytta Overshoot Day längre bak på året. Just nu sker det i april, vilket jag tycker är helt oacceptabelt och Overshoot Day sker tidigare varje i år i takt med att vi överkonsumerar mer. Vi lever som om vi hade fyra jordklot. Det du vill handla på Black Friday kan du handla billigare i andrahand istället, utan att belasta klimatet. Kanske kan vi tillsammans få Overshoot Day i maj nästa år? Säger Amanda Borneke.

Har du något knep för hur man når ut på sociala medier?

– Du måste ha en nisch och något som är din grej som ingen annan gör. För mig är det hållbarhet i byggbranschen. Du måste ha ett bra innehåll. Ett sätt att börja bygga bra innehåll är att kolla i kalendern efter dagar som ”internationella vegan-dagen” och planera efter det. Sedan måste du veta vilken målgrupp du vill nå. Vem är det som du vill nå ut till och varför? Du måste förstå din målgrupp för att kunna förstå hur du ska kunna tillgodose vad de letar efter, menar Amanda Borneke.

Hur mycket tid lägger du under en vecka på sociala medier?

– Det rör sig om cirka 4-7 timmar i veckan. Jag planerar mina inlägg 2-3 månader framåt och det gör att jag inte behöver göra daglig bevakning. Jag har också mobilfritt i sovrummet och i soffan, för att aktivt minska mitt mobilanvändande, säger Amanda Borneke.

Vad finns det för fallgropar man ska undvika om man vill bli en influencer?

– Där finns många nybörjarmisstag att undvika. Du eller ditt företag måste ha en strategi för vad du lägger ut, när du ska lägga ut det och hur mycket tid du vill investera i din kanal. Vad vill dina följare läsa en måndag kontra en fredag? Det går inte att lägga ut ett typiskt fredags-inlägg en måndag, berättar Amanda Borneke.

Kan du nämna tre influensers som du följer dagligen?

– Åh vilken bra fråga! Just är det följande konton som jag är helt besatt av: Amanda Eklund (@amandaeklund) som driver Samhällsbyggnadskvinnor-podden, Sandra Mobaraki (@byggsandra) och Sveriges byggindustrier (@sverigesbyggindustrier). Samtliga finns både på Instagram och LinkedIn, säger Amanda Borneke.

Amanda Borneke kom fyra i Miljö & Utvecklings läsaromröstning för utmärkelsen Årets Miljöinfluencer.

Du kan följa Amanda här:

Twitterkonto: @amandaborneke
Instagram: @hallbarprofil /@hallbarprofilpodcast
Facebook: @amandaborneke
Blogg: https://hallbarprofil.blogg.se
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/amandaborneke/

Saknades bra forum för hållbart sparande

Tony Christensen arbetar som hållbarhetsrådgivare på EMC. Han har startat initiativet Klimatportföljen, för att visa hur pengar kan arbeta för en bättre och mer hållbar framtid.

Kan du berätta lite om Klimatportföljen?

– Klimatportföljen är ett initiativ där jag skapar diskussion och skriver om hållbart sparande och hållbara investeringar. Jag startade initiativet eftersom jag tyckte att det saknades bra forum för att diskutera vad hållbart sparande egentligen innebär och hur man gör, säger Tony Christensen.

Hur många användare har du i dag och vad är ditt mål?

– Mitt mål är att nå ut till så många som möjligt för att skapa en ökad medvetenhet och diskussion kring vad hållbart sparande är och kan vara. I dag är det runt 1400 följare på Instagram och ungefär lika många som följer mig på Linkedin, kommenterar Tony Christensen.

Har du något knep för hur man når ut på sociala medier?

– Jag tror det är viktigt att hitta en nisch, att ta en egen vinkel på ett avgränsat område. Om innehåller är tillräckligt bra kommer folk vilja ta del av det. Klimatportföljen kom till av den enkla anledningen att ingen annan hade skrivit det jag ville läsa om, då var det bara att göra det själv, säger Tony Christensen.

Hur mycket tid lägger du under en vecka på sociala medier?

– Oj, ingen aning, på ett sätt är det ju alltid närvarande. Det ger en fantastisk möjlighet att nå ut med sina tankar och diskutera med människor som är intresserade av samma frågor som en själv, säger Tony Christensen.

Kan du nämna tre influensers som du följer dagligen?

– Gustav Stenbeck, Framtidsfeministen och Börshajen, säger Tony Christensen.

Tony Christensen kom tvåa i Miljö & Utvecklings läsaromröstning för utmärkelsen Årets Miljöinfluencer.

Du kan följa honom här: 

Facebook: @klimatportfoljen
Instagram: @tonychristensen_ /@klimatportfoljen
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/tonychristensen1/

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.