Rallyt är en aktivitet som ingår i ett större paket som handlar om att stimulera transporter fria från fossila bränslen längs Green Highway, sträckan Sundsvall – Östersund – Trondheim. Åtta personer från olika typer av företag har utmanats i att köra så snålt som möjligt. Varje deltagare kör en slinga på åtta kilometer. Med i bilen finns en instruktör som guidar till bränslesnål körning.
– Transporter utgör en betydande del av många företags miljöpåverkan och ett sparsamt körsätt kan även spara extra kronor i kassan, säger Mona Tjernström energi- och klimatrådgivare i Sundsvalls kommun.


