Regeringen vill bygga snabbtåg

Regeringen föreslår en satsning på sammanlagt 55 miljarder kronor till tågtrafiken i den kommande budgetpropositionen. 35 miljarder kronor av potten ska gå till att inleda byggandet av en ny modern stambana för snabbtåg.

Regeringen föreslår att ett snabbtåg mellan Stockholm och Linköping, den så kallade Ostlänken, byggs till en beräknad kostnad av 30 miljarder kronor. Ostlänken ska enligt Sveriges Radio börjas byggas 2017 och vara klar senast 2028. Ytterligare 5 miljarder kronor föreslås gå till att bygga dubbelspår mellan sträckan Göteborg och Borås. Satsningen innebär att byggandet av en ny modern stambana för snabbtåg inleds.

”För ökad tillförlitlighet och kapacitet” föreslås 20 miljarder kronor gå till att rusta upp standarden på det befintliga järnvägsnätet.

– Genom denna satsning kommer nivån på drift och underhåll att bli nära Trafikverkets mest ambitiösa nivå i Kapacitetsutredningen, alltså den nivå som krävs för att järnvägsnätet ska återfå sin ursprungliga kapacitet, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i ett uttalande.

Den 20 september presenteras förslaget i samband med budgetpropositionen.

Inga höghastighetståg

Miljöpartiet välkomnar regeringens satsning på Ostlänken men beklagar samtidigt att satsningen gäller tågspår av dagens standard som max kan komma upp i 250 kilometer i timmen, istället för höghastighetsbanor som kan gå i 320 kilometer i timmen.

– Det är bra att man ökar pengarna till underhållet, men det är fortfarande rejält mindre än vad som krävs för att få ordning på tågkaoset enligt Trafikverket, säger Stina Bergström, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i ett pressmeddelande.

Miljöpartiet skriver att ”den nya stambanan” kommer att ha betydligt långsammare tåg än länder som Tyskland, Frankrike och Spanien, trots att de snabbare spåren endast är marginellt dyrare.

Även Naturskyddsföreningen uttrycker i ett pressmeddelande besvikelse över att det inte investeras fler miljarder till att underhålla de befintliga järnvägarna.

– Nivån räcker för att behålla dagens standard men det skulle behöva investeras flera miljarder per år för att kompensera år av eftersatt underhåll och den gamla järnvägen kommer att kräva mer och mer underhåll över tid. Det viktigaste är att den järnväg som redan finns på plats återigen börjar fungera, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen.

Han fortsätter:

– Naturskyddsföreningen välkomnar de två satsningarna. Det är två positiva förslag och att lägga grunden för en ny Ostlänk är en bra och strategiskt viktig investering. Men många andra investeringar saknas och därför är vi mycket nyfikna på den fortsatta förhandlingen inom regeringen. Vi utgår att regeringen fler äss i rockärmen som kommer att presenteras i budgetproppen den 20 september.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste