Vid innersta filen i riktning mot Gävle på E16 väster om Sandviken står numera kontaktledningsstolpar längs väggrenen. Här kan tunga transporter koppla upp sig mot luftburna kontaktledningar via strömavtagare monterad bakom lastbilshytten. Denna matar sedan ner strömmen till en elhybridmotor i lastbilen som gör att fordonen kan köra på el upp till en hastighet på 80 kilometer i timmen. På vägar utan luftledningar får lastbilarna köra på sitt dieselhybridsystem igen.
Under två år ska nu elvägen testas och faller det väl ut är ambitionen att bygga liknande nät på andra platser i Sverige.
–Vi ser fram emot att kunna använda underlaget från det här demonstrationsprojektet för att utvärdera vidare satsningar på elvägar för tung godstrafik i Sverige. Intresset från svensk industri är stort, både för skytteltrafik, fjärrtrafik och gruvdrift”, säger Anders Bylund, affärsområdesansvarig på Siemens.
Huvudfinansiärer i projektet Elväg E16 är Trafikverket, Vinnova, Region Gävleborg, Siemens och Scania, men cirka 35 olika aktörer är inblandade.
Här kan du läsa tidigare artikel i Miljö & Utveckling om projektet.