Inger Mattsons arbete har i allt större utsträckning kommit att handla om att integrera ett ökat socialt ansvarstagande med miljö- och hållbarhetsfrågor.
– Vi höll länge på och letade efter hur vi skulle paketera vårt hållbarhetsprogram, det är ju så inne med snygg paketering. Plötsligt insåg vi att vi inte håller på med hållbarhetsprojekt. Vi håller på med projekt som är hållbara. Vi gör det vi gör, men vi försöker hela tiden göra det bättre. Vi skapar utveckling och en god ekonomi, på både kort och lång sikt.
Nyckeltal på gång
Ett brett medarbetarengagemang är avgörande för hotellkedjans hållbarhetsarbete.
– Många medarbetare söker sig till oss just för att vi jobbar med så aktivt med vårt sociala och miljörelaterade ansvar. Vi ägs av ett riskapitalbolag som har insett att vårt arbete med hållbarhet tillför verksamheten värde och som uppmuntrar oss att fortsätta på inslagen väg.
Just nu håller Inger Mattsson på att ta fram nyckeltal för hållbarhetsarbetet, siffror som hon hoppas ska bidra till att både synliggöra insatserna och driva verksamheten framåt.
– Det är avgörande att hållbarhetsarbetet inte bara blir en huvudkontorsprodukt, den verkliga framgången finns i medarbetarnas engagemang och utvecklingspotential, ute i verksamheten.