Tyskland täcks av solpaneler

Tyskarna är bäst i världen på att använda solel med över en miljon installationer utförda. Soltaken breder ut sig över varuhus och deras parkeringsplatser och skänker grön profilering åt företagen.

Tyskland täcks av solpaneler

Solel står för fyra procent av Tysklands elproduktion och målet är en fördubbling inom fyra år. Framgångarna med solenergi stavas generösa subventioner, men de är snart ett minne blott. Det bekymrar dock inte marknaden för solpaneler, skriver Ny Teknik.

Många företag, däribland olika varuhus, har insett att solpanelerna skänker dem en grön ”aura” förutom att alstra energi. Tysklands största stormarknadskedja Edeka sätter till exempel upp solpaneler på varuhus och lagerbyggnader och över parkeringar.

– En del varuhus har fått upp till hälften av sitt elbehov på detta sätt. Efter byggena har deras försäljning ökat rejält, inte minst av gröna produkter, säger Rolf May, försäljningschef för takprojekt på Belectrics, en av de ledande tyska installationsfirmorna, till Ny Teknik.

Däckjätten Goodyear Dunlop har också insett nyttan av en grönare profil och har försett sitt Europalager i Philippsburg i västra Tyskland med en takanläggning på en yta lika stor som tolv fotbollsplaner och en effekt på 7,4 megawatt.

Nu sprider sig intresset för solpaneler över världen, brittiska matjätten Tesco är en av intressenterna och i Saudiarabien byggs världens största solparkering med plats för 4 500 bilar och en effekt på 10 megawatt.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste