Tillsynsinspektörer ska lära sig service

Andelen företag som är nöjda med miljötillsynen ska öka. Det menar kommunerna i Stockholms län som nu gemensamt utvecklar tillsynen inom miljöbalken och livsmedelslagstiftning.

Under 2009 gjordes en studie av företagens uppfattning om kommunen, nöjdhetsindexet för miljötillsynen låg på 65 procent. Nu ska siffran öka. Bland annat tas en utbildning i service och bemötande fram eftersom dessa inslag saknas i inspektörernas grundutbildning. Meningen är att inspektörernas förmåga att mötas och lyssna ska utvecklas.

– Vår målsättning är att andelen företag som är nöjda med miljötillsynen ska öka. Service och bemötande är en viktig del av myndighetsrollen och vi har valt att skräddarsy en utbildning med den inriktningen, säger Sara Helmersson, ordförande i Miljösamverkan Stockholms Län och bygg- och miljöchef i Norrtälje kommun.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.