Ställ krav på underleverantörerna

Storföretagen blir allt bättre på klimatkompensering och att minska sina egna utsläpp men deras underleverantörer hänger inte med.

Det är Accenture och Carbon Disclosure Project som i en ny rapport undersökt hur 49 multinationella företag som L’Oreal, Philips och Walmart hanterar koldioxidutsläpp. Trots att 43 procent av de tillfrågade företagen minskat sina egna utsläpp har bara 28 procent av deras drygt 1800 underleverantörer gjort samma sak.

– Företag utvecklas för att bättre utnyttja de möjligheter som utsläppseffektiva leverantörskedjor medför. Men trots att utvecklingen går i rätt riktning, är det fortfarande en bit kvar innan vi ser större utsläppsminskningar genom hela leverantörskedjan. Många företag kan bli tydligare i sina krav på miljöpåverkan i upphandlingsprocessen, säger Henrik Tegnér, expert på energifrågor och ansvarig för affärsområdet Sustainability Services på Accenture i ett pressmeddelande.

Lönsamt på sikt

Rapporten visar att ledande företag håller på att ändra sina verksamhetsmodeller. 90 procent av de svarande företagen har strategier för att hantera klimatförändringar redan vid upphandlingsprocessen. Andelen svarande företag som hävdar att de kommer att välja bort leverantörer som inte uppfyller formella miljökriterier inom fem år har mer än fördubblats från 17 procent år 2009 till 39 procent år 2011.

Trots en ökad insikt om att klimatsmarta investeringar kan ge kostnadsminskningar är det bara 24 procent av storföretagen som hjälper sina underleverantörer.

– De företag som använder denna information för att skapa hållbar, lönsam tillväxt genom klimattåliga och utsläppseffektiva leverantörskedjor kommer att vara bättre positionerade på lång sikt, eftersom företagen i allt större utsträckning även ser minskade utsläpp som en konkurrensfaktor, säger Henrik Tegnér.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste