På måndagen meddelade McDonalds ledning i ett öppet brev att de avvecklar en del av sina satsningar för att främja mångfald, jämställdhet och inkludering. Bolaget avvecklar specifika mål om mångfald, slutar ställa krav på leverantörer inom området samt pausar sitt deltagande i externa undersökningar som mäter inkludering på arbetsplatser.
McDonalds överger satsningar på mångfald och inkludering
Social hållbarhet
Snabbmatsjätten McDonalds ansluter sig till vågen av amerikanska bolag som överger sina satsningar på jämställdhet, mångfald och inkludering. Påtryckningar från konservativa grupper och en dom från USA:s Högsta domstol ligger bakom beskedet.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Beskedet innebär att McDonalds blir senast ut bland flera amerikanska bolag som följt samma spår. I slutet av november kom ett liknande besked från detaljhandelsjätten Walmart, som är USA:s största arbetsgivare. Även företag som Toyota, JPMorgan Chase, Ford och Boeing finns med på listan.
Inom amerikanska medier pekas en konservativ nykomling ut som upphovsmakaren. Det är den före detta musikvideoregissören Robby Starbuck, som med en växande följarskara på sociala medier, drivit bojkottkampanjer riktade mot storbolagens DEI-åtaganden. McDonalds besked kommer några dagar efter att Robby Starbuck meddelade bolagets ledning att han planerar att rikta nästa bojkottkampanj mot dem.
McDonalds överger dock inte helt sina satsningar inom området. I det öppna brevet meddelar ledningen att de bland annat fortsätter stödja metoder som främjar inkludering på arbetsplatser, samt fortsätter att hålla en dialog med sina leverantörer för att främja jämlikhet.
En annan anledning till de neddragna satsningarna, är en dom från USA:s Högsta domstol om att högskolor och universitet ska sluta ta hänsyn till etnisk bakgrund under ansökningsprocessen genom ”affirmative action”, vilket är en form av kvotering – ofta kallad positiv särbehandling.