I juli 2021 antog USA-baserade Croc Inc målet om att nå nettonollutsläpp till 2030. Planen för att uppnå målet var genom att bland annat använda mer hållbara material i sina produkter samt satsa mer på återvinning och återbruk.
Skojätten skjuter upp klimatmålen med 10 år
Klimat
Skojätten Croc Inc skjuter upp sitt mål om att nå nettonollutsläpp från 2030 till 2040. Det står klart efter att varumärket noterat absoluta utsläppsökningar med 45,5 procent de kommande åren.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Men i varumärkets senaste hållbarhetsrapport, Comfort Report, som släpptes förra veckan, konstaterar Crocs att man inte kommer kunna nå målet. Istället flyttas det fram 10 år till 2040.
Orsaken, enligt Crocs, är att målet för 2030 antogs innan förvärvet av skomärket HeyDude, samt innan man hade en heltäckande bild av varumärkets växthusgasutsläpp i hela värdekedjan. Förvärvet av HeyDude gör att Crocs nu kan konstatera en utsläppsökning av växthusgaser med 45,5 procent i absoluta tal de kommande åren, vilket alltså är orsaken till att nettonollmålet nu skjuts upp.
”Vårt fotavtryck ser helt annorlunda ut idag”
”Detta är fortfarande ett ambitiöst mål när man tar hänsyn till verkligheten i vår verksamhet (…) Men det är ett mer realistiskt och trovärdigt mål med tanke på att våra totala utsläpp är betydande, våra tillväxtprognoser är aggressiva och vårt fotavtryck ser helt annorlunda ut idag än när vi satte upp vårt ursprungliga mål” lyder det i Crocs hållbarhetsrapport.
Crocs har däremot valt att behålla målet om att halvera koldioxidavtrycket för varje par av märket Crocs Classic Clogs till 2030, jämfört med 2021. Målet utökas att även omfatta HeyDude-modellerna Wendy och Wally.
Tillvägagångssättet har kritiserats
Därtill har Crocs satt målet att öka andelen biobaserat innehåll i sina skor med 20 procent till slutet 2023 och 50 procent till 2030, vilket de menar är en avgörande del för att minska användningen av kol. För närvarande är andelen 2,2 procent.
Enligt nyhetsbyrån Edie har tillvägagångssättet ifrågasatts av klimatengagerade som menar att Crocs istället borde undersöka möjligheterna att sälja färre skor som håller längre. Bland annat har tankeledaren för cirkulär ekonomi Paul Foulkes-Arellano skrivit på sina sociala medier att Crocs hållbarhetsarbete visar på ”en brist på genuint engagemang” från skosektorn när det kommer till klimat och cirkularitet.