Så kan kommuner minska bilresandet

TRANSPORT Flera enkla åtgärder kan vidtas för att öka resandet med kollektivtrafik och cykel samt minska bilresandet. Jesper Johansson, ordförande för Gröna Mobilister, beskriver vilka satsningar som ger resultat.

Så kan kommuner minska bilresandet
Jesper Johansson, ordförande för Gröna Mobilister. Foto: Pressbild/adobe stock.

I de flesta kommuner har användningen av kollektivtrafik ökat, samtidigt som bilresandet har minskat. Det visar en färsk rapport från Gröna Mobilister som analyserat resevanemönster mellan 2022 och 2023 med en tidigare period under coronapandemin.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– De flesta åker inte bil bara för att de vill det; om det finns billigare och smidigare alternativ väljer man dem i stället, säger Jesper Johansson, ordförande för Gröna Mobilister till Miljö & Utveckling.

Rapporten visar också att körsträckan per person i bil minskade med i genomsnitt 35 mil per år när andelen invånare som är nöjda med kollektivtrafikens utbud ökade med 10 procentenheter.

Stor möjlighet till påverkan

Jesper Johansson påpekar också att kommuner har betydande makt och möjlighet att påverka cykeltrafiken.

– Det absolut viktigaste är att man har bra cykelvägar på rätt ställen. Det är också viktigt att satsa på vinterväghållning, gärna med sopsaltning. Dessutom är attraktiva, stöldsäkra och väderskyddade cykelparkeringar en stor fördel, säger han till Miljö & Utveckling.

Kommuner kan också göra kollektivtrafiken mer attraktiv, exempelvis genom att skapa infartsparkeringar och förbättra framkomligheten, säger han.

– I regel är det dock regionerna som ansvarar för kollektivtrafiken, och där handlar det om att investera på rätt sätt samt att ha många avgångar som är punktliga och på strategiska platser, förklarar Jesper Johansson.

Sist men inte minst uppmanar han kommuner att arbeta med beteendepåverkan.

– Det är viktigt att främja cykel- och kollektivtrafik genom att informera om tillgängliga alternativ och hur de fungerar. Använd incitament för att uppmuntra användning samt kommunikationskampanjer för att nå ut till medborgarna. Genom att göra detta kan man uppnå ännu bättre resultat.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.