
Regeringen beslutade den 30 april i år att tillsätta en utredning som ska analysera hur en avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar kan utformas.
Den har analyserat olika förslag utifrån olika perspektiv, som samhällsekonomi, transportpolitik, näringspolitik och miljö. Uppdraget ska redovisas snart, men senast den 9 december.
Skarpt förslag
– Vi har för avsikt att lägga ett skarpt förslag om en vägslitageavgift, säger miljöminister Karolina Skog (MP) till Sydsvenskan.
Regeringens utredning leds av Vilhelm Andersson, som nyligen berättade för Land Lantbruk att avgiften troligen blir mellan 10 och 20 kronor per mil. Tyngre fordon kommer beläggas med högre skatt, medan lättare lastbilar får en lägre skatt.
Minskad miljöpåverkan
Avståndsbaserade vägavgifter och vägskatter finns redan i vissa andra länder. Genom en sådan skatt kan den tunga trafiken i högre grad bära sina kostnader för samhällsekonomin.
En vägslitageskatt kan även bidra till att minska miljöpåverkan från transportsektorn. Regeringen hoppas också att den bidrar till att vissa långväga godstransporter flyttas från lastbil till exempelvis tåg och båt.