nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Den nya taxiutredningen riktar sig bland annat till det kalifornienbaserade it-företaget, Uber, som erbjuder en nätbaserad tjänst för taxiresor och samåkningsresor. FOTO: Volvo Cars

Volvo och Uber utvecklar självkörande bil ihop

Biltillverkaren Volvo och taxitjänsten Uber ska ta fram en självkörande variant av Volvos storsäljande Suv XC90. Det handlar om en investering på minst 2,5 miljarder kronor.

  • Annons 1

Målet är att ha självkörande bilar på gatorna senast 2021, men redan i vinter kommer Uber att börja köra 100 ombyggda Volvo XC90 med laddhybridmotorer i Pittsburgh i Pennsylvania, USA, skriver Automotive News.

De flesta fordonstillverkare med självaktning jobbar hårt med att få fram förarlösa modeller så snart som möjligt. Volvo, som sedan 2010 ägs av det kinesiska bolaget Geely, har redan kommit långt i arbetet med en förarlös bil. Även Mercedes, som numera ägs av Daimlerkoncernen, har plöjt ner många miljarder i en självkörande konceptbil med elmotor, som visades upp i Visby under Almedalsveckan i juli i år.

Företag som Uber skulle kunna kapa sina kostnader dramatiskt genom att bli av med sina förare, som utgör verksamhetens största utgift.

– Uber kommer att lägga till komponenter som sensorer, radar och kameror, samt datorer och programvara. Modifieringarna gör det möjligt för den sjusitsiga suven att köra sig själv, säger Sherif Marakby, vice VD för Ubers globala fordonsprogram, till Automotive News.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Ny plan för att förbättra EU:s godkännandeförfarande av bekämpningsmedel

Europaparlamentet ska förbättra förtroendet för EU:s godkännandeförfarande av bekämpningsmedel. Parlamentet har bland annat enats om att allmänheten måste ha tillgång till de studier som används i processen med att godkänna bekämpningsmedel.

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Sverige kan bli det klimatmässiga föredöme som omvärlden behöver”

Mattias Goldmann om 73-punktsöverenskommelsen:

Förutsättningarna för att nå klimatmålen till år 2030 förbättras kraftigt med 73-punktsöverenskommelsen mellan socialdemokraterna, centerpartiet, liberalerna och miljöpartiet. Men de viktigaste punkterna behöver konkretiseras och utformas så att de ger maximal klimatnytta, skriver Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet, i en debattartikel för Miljö & Utveckling.