
CSR, Corporate Social Responsibility, är förlegat. I stället är det CSP, Corporate Social Profitability, som är målet för allt socialt ansvarstagande. Det kan kännas som ytterligare begreppsförvirring i en strid ström av politiskt korrekta akronymer. Anna Ryott konkretiserade på M&U:s konferens iMorgon Grön i förra veckan vad hon menar:
− Vi går nu in i en tid där omtanke om människor och miljö går hand i hand med lönsamhet, där styrelser tar affärsstrategiska beslut utgår ifrån vad som är bra för samhälle, miljö och människor och där bolag som gör vad andra bara pratar om värderas högre av analytikerna och av kunderna.
Samtidigt som det faktiskt går att sätta kronor och ören på hållbarhet och socialt ansvarstagande, är det viktigt att inte fastna i siffror, flöden och volymer.
− Företag kan vara proffs på hållbarhetsredovisningar och experter på att checka av standarder, och ändå trampa helt fel.
Anna Ryott drar sig inte för att vända upp och ner på begreppen. Är det kanske föräldralösa Siamanthe i Mocambique som kan hjälpa en svensk vd att hitta själen i sin affärsstrategi och därmed också nyckeln till ökad avkastning?
– Framtiden kommer att handla om att ta moraliskt ansvar i hela affärsidén, på både kort och lång sikt. Utmaningarna är tydliga. I dag finns det 150 miljoner barn i världens fattigaste länder som har förlorat sina föräldrar. Varje år utsätts 1,2 miljoner barn för trafficking och 160 miljoner barn tvingas till barnarbete. Näringslivet har en unik position och kan bidra. Genom resurser, genom att ställa krav och genom den makt som starka varumärken har, sa Anna Ryott.