Koldioxidutsläppen från bensin och diesel i Sverige ökade med 22 procent under 2024 jämfört med föregående år, enligt Drivkraft Sveriges rapport Omställningsbarometern. Den främsta orsaken är en kraftig minskning av biodrivmedel i vägtrafiken till följd av sänkt reduktionsplikt. Andelen hållbara biodrivmedel är nu den lägsta sedan 2014.
Ökade utsläpp från drivmedel under 2024 när andelen biodrivmedel minskade
Klimat Sveriges koldioxidutsläpp från bensin och diesel ökade med 22 procent under 2024, visar en rapport från Drivkraft Sverige. Det är främst på grund av en kraftig minskning av biodrivmedel till följd av sänkt reduktionsplikt.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Samtidigt ökade den totala försäljningen av drivmedel med drygt tre procent, vilket bidrog till utsläppsökningen. Låginblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel föll kraftigt och stod för endast fem procent av drivmedelsleveranserna, jämfört med drygt 20 procent 2023.
– Vi ser en drastisk minskning av hållbara biodrivmedel, vilket beror på den sänkta reduktionsplikten, säger Viktor Gunnarsson, ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige, i ett pressmeddelande.
Även om användningen av rena och höginblandade biodrivmedel som HVO100 ökade från sex till drygt åtta procent, kunde det inte väga upp för den minskade låginblandningen. Dessa drivmedel är skattebefriade, men stödet från staten kräver EU-godkännande, vilket gäller till 2026. Drivkraft Sverige uppmanar regeringen att ansöka om fortsatt skattebefrielse från 2027.
Samtidigt minskade andelen elbilar i nybilsförsäljningen till 34 procent under 2024, jämfört med 38 procent året innan. Vid årets slut var cirka sju procent av Sveriges personbilsflotta eldriven, men nybilsförsäljningen sjönk och exporten av begagnade elbilar ökade.
Den publika laddinfrastrukturen byggdes dock ut, och i mars 2024 fanns 1135 snabbladdningsstationer med totalt 2945 laddpunkter.
– För att öka takten i omställningen krävs både fler laddstationer och en långsiktig strategi för biodrivmedel, säger Viktor Gunnarsson.
Hur utvecklingen blir framåt beror på politiska beslut om reduktionsplikt, skatter och stöd för fossilfria alternativ. Om skattebefrielsen för höginblandade biodrivmedel försvinner kan användningen minska ytterligare, vilket kan försvåra Sveriges klimatarbete.