Schneider Electric har lanserat Zeigo Hub, en digital plattform som ska hjälpa företag att skala upp sitt arbete med att minska Scope 3-utsläpp – de indirekta utsläpp som uppstår i leverantörskedjan. Plattformen bygger på företagets tidigare klimatinitiativ och riktar sig till både stora och små leverantörer.
– En avkarboniserad leverantörskedja är inte längre något ”bra att ha” – det är ett strategiskt måste, säger Laura Eve, VP för SaaS Sustainability Solutions på Schneider Electric, i ett uttalande.
AI och lärande i fokus
Zeigo Hub är utvecklad för att vara inkluderande och skalbar. Den erbjuder verktyg för onboarding, utbildning, benchmarking och uppföljning, där leverantörer får tillgång till skräddarsydda verktyg för att kartlägga utsläpp och sätta vetenskapsbaserade mål.
Plattformen använder agentisk AI för att automatisera processer som inbjudningar, datainsamling och leverantörsanalys, vilket underlättar programstyrningen för de företag som sponsrar initiativen. Deltagande är kostnadsfritt för leverantörer, eftersom avgifterna täcks av sponsorer.
Zeigo Hub stöder också efterlevnad av internationella standarder som CDP, CSRD och TCFD, vilket förenklar hållbarhetsrapportering.Schneider har sedan 2021 startat fler än 20 globala leverantörsprogram – som Energize, Catalyze och Materialize – och samarbetat med över 2 700 leverantörer i mer än 40 företagsledda initiativ.



