
”Planeten ska med” heter Riksbyggens miljöplan. Den innehåller sju åtaganden som ska klaras av fram till 2014. För att kunna genomföra åtagandena har Charlotta Szczepanowski arbetat idogt med att nå ut till medarbetare och chefer. Att åka runt och prata med alla är en viktig del, att visa klimatfarsen ”Frossa” för 70 chefer en annan.
Några av de saker som Charlotta Szczepanowski haft med på resan: En skål med smältande iskuber. Ett 4,6 meter långt garnsnöre – en meter för varje miljard år jorden har funnits. En jordglob i tyg och ett mikroekosystem i en glasburk. Denna rekvisita har varit effektiv i det kommunikationsarbete som Riksbyggen genomfört gentemot de över 2 000 medarbetarna.
– Jag åker runt i hela landet med den här planeten, säger Charlotta Szczepanowski och svänger med den fotbollsstora jordgloben.
Hon har uppenbarligen haft nytta av att använda roliga och konkreta rekvisita för att kommunicera företagets hållbarhetsarbete, men varnar för ogenomtänkt användning.
– Du måste ha en plan för att det ska fungera.
En av hennes lärdomar av kommunikationsarbetet är att det finns en stor och ofta outnyttjad potential i att engagera medarbetare.
– Vi pratade och pratade och när planen var lagd sa medarbetarna: tänk när vi var med och skapade den här planen, fast att de faktiskt inte var med när planen togs fram.