Föregångare – vinnare eller förlorare? löd rubriken på en Almedalsdebattarrangerad av företagsnätverket Blicc, Business Leaders Initiative on Climate Change. Fortum Värmes vd Anders Egelrud och JM:s vd Johan Skoglund, var eniga om att de som satsar på nya utsläppssnåla lösningar och som ser klimathotet som en strategisk fråga också är framtidens vinnare. Någon som stack ut i debatten var Marian Radetzki, professor i nationalekonomi vid Luleå tekniska universitet. Förlorarna är de som ligger i framkant, men i fel kant. Och de som ligger i bakkant.
Han menar att det är svårt för företagen att förutspå vilka trender som verkligen biter sig fast i samhället. Med uppbackning av forskningen kring Porterteorin tog han Vattenfall som ett praktiskt exempel. Han menade att Vattenfall lagt mycket resurser på att ligga i främsta framkanten när det gäller lagring av koldioxid. Nu är CCS hett, precis som bränsleceller var för några år sedan men som sedan enligt honom stannade upp.
– Jag har dock inte sett företag som legat i framkant på bränsleceller, lyckligtvis. Även för Vattenfall kan koldioxidlagringen visa sig vara en återvändsgränd.
Större stabilitet
Marian Radetzki efterfrågade mer förutsägbara och långsiktiga politiska spelregler. Annars är det lätt att de företag som ligger i framkant inom ett visst område faller av banan när politikerna tänker om och en tidigare het teknik hamnar i skuggan. Dessutom pekade han på att företag som satsar pengar på att utveckla tekniker lätt blir efterapade av konkurrenter. Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson replikerade att det finns många bra exempel på företag som på kort sikt minskar sina kostnader genom sänkt energiförbrukning och därmed också minskar sin klimatpåverkan. Och han tycker att det är nödvändigt att våga testa nya tekniker trots att alla kanske inte blir vinnare:
– Vi måste tillåta oss att ha flera olika bollar i luften samtidigt. Jag håller med Marian om att det är svårt att ligga allra först, det som krävs då är offentligt stöd. Det behövs mer riskkapital.
Svante Axelsson uppmanade företagen att bli bättre på att ställa krav på politikerna. Hans favoritkrav är en succesiv höjning av koldioxidskatten. Men för att bli en vinnare handlar det inte bara om att minska utsläppen i verksamheten, poängterade han.
– Det är lika viktigt att skapa produkter som bidrar till minskad miljöpåverkan när de används.