Imorgon grön: Ta rygg på de bästa i branschen

Ett råd till mindre företag för att lyckas med hållbarhetsarbete är att lära av framgångskoncept från större aktörer, tipsar Philip Peck vid Internationella Miljöinstitutet, Lunds universitet.

Imorgon grön: Ta rygg på de bästa i branschen

Det finns fortfarande en inställning om att det handlar om antingen affärer eller hållbarhet, men vi kommer ingenstans utan tillväxt, menar Philip Peck. Därför måste miljöarbetet integreras i kärnverksamheten och rationella mål sättas, även om framtiden är svår att sia om.

– Tänk på hur mycket världen förändrats på fem år! Världen kommer att se annorlunda ut om tio år.

För att lyckas krävs det en långsiktig strategi, uthållighet och en ärlighet genom hela verksamheten.

– Du kan ändra marknadsföringen kring din produkt, men om det inte matchar din verksamhet så kommer det inte att fungera.

Lobbying är ett sätt att arbeta långsiktigt, Philip Peck exemplifierar med ett kemiföretag som drev lobbyarbete i tio år för att få till en lagstiftning som gynnade dem. Andra tips är att utnyttja informationsnätverk och branschorganisationer samt att följa föregångarna i branschen. Men det handlar inte om att kopiera rakt av, utan att anpassa lösningen till den egna verksamheten.

– Om ni är ett mindre företag, benchmarka! Kopiera en del av tillvägagångssätten från ett företag du respekterar! Vad gör de för att hantera sina problem? Håll koll på marknaden och följ ledarna.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste