Årsredovisningen har blivit en av företagets viktigaste produkter för att förmedla hur man vill uppfattas både internt och externt samt vilka värderingar man vill förknippas med. Idag skriver dessutom många vd:ar på större företag ett vd-brev för att på ett mer personligt sätt beskriva företagets verksamhet. Men det är lätt att bilden som målas upp i vd-breven är vackrare än verkligheten.
Bild av världens räddare
Kristina Jonäll, forskare på Handelshögskolan i Göteborg, har bland annat tittat på vd-breven från SKF, Ericsson och SCA under en treårsperiod. Gemensamt för de tre företagen är en bild av ett framstående och fantastiskt företag med unika förutsättningar att tillfredsställa mänsklighetens behov och att ”rädda världen”.
Enligt Kristina Jonäll pekar SCA på att man bidrar till mänsklig välfärd i tredje världen genom bättre hygien. SKF skriver att deras produkter bidrar till en bättre miljö som i längden kan rädda världen.
– Det borde vara mer saklig information som kopplas ihop med siffrorna som framkommer i årsredovsiningen. De som inte har god kunskap om siffror kan bli besvikna och tappa förtroende när de ser att företaget inte riktigt når upp till den bild som förmedlas av vd:n, förklarar Kristina Jonäll och tipsar om att man som läsare ska ha ett kritiskt öga och ifrågasätta texten.