Jordens vänner har tagit fram fem kandidater som de anser har undvikit att satsa på riktiga miljöåtgärder och istället lagt krut på att framställa sig med en grön image. ”Vinnaren” utses genom omröstning på Jordens vänners hemsida i juni och presenteras under Almedalsveckan.
Här är de nominerade
1. Stora Enso
Motivering: Stora Enso hävdar att de är ett miljömedvetet företag som främjar biologisk mångfald. Men eucalyptusplantage i Brasilen slår ut den biologiska mångfalden och skapar sociala missförhållanden. Företaget har tidigare dömts för miljöbrott i samma land och etablerat sig i Kina där rapporter vittnar om miljö- och människorättskränkningar.
2. IKEA
Motivering: Företaget vill framstå som ett etiskt och miljövänligt företag som bland annat stödjer Earth Hour. Samtidigt bygger de nya externa köpcentra runt om i världen som leder till ökad vägtrafik. Sweewood som är medlem i IKEA-koncernen och förser företaget med trä har anklagats för att skövla urskog i Ryssland.
3. Svensk Kärnbränslehantering
Motivering: För att de sedan 70-talet har påstått att de har löst hur kärnkraftsavfall ska förvaras på ett säkert sätt. Samtidigt har forskare varnat för att kopparkapslarna kan korrodera sönder och att kunskapen om bentonitleran är för dålig. Bolaget har även makt över forskningsanslag till kärnavfallsfonden vilket gör att de kan styra forskningen på området.
4. Forest Stewardship Council Sverige
Motivering: När organisationen utför märkning och certifiering av skogsprodukter framstår det som ett hållbarhetsmärke. Men certifieringen blir till tomma ord när organisationen, mot egna regler, ger dispens för användning av gifter i skogsbruket. Även destruktivt kalhygge tillåts.
5. Göteborgs stad
Motivering: Klassisk Greenwash i form av att biltunneln under Göta älv i reklamkampanjer presenteras som miljövänlig. Det trots att den kommer att bidra till ökad biltrafik i området.