Utspelet gjordes i tidningen European Voice lägligt innan miljöminstrarnas rådsmöte på tisdag, den 21 juni, då bland annat strategin för hållbar energi till 2050 ska stötas och blötas.
Ett 30-procentigt mål, istället för det 20-procentiga som gäller idag, skulle skapa nya jobb, bidra till fler investeringar och ökade klimatvinster samtidigt som EU:s konkurrenskraft skulle stärkas. Det menar företagsnätverket som är ett samarbete mellan The Climate Group, Cambridgeprogrammet för hållbart ledarskap och WWF/WWFClimate Savers. IKEA, Hennes&Mauritz, Coca-Cola Company och Nestlé är exempel på företag som ställer sig bakom uppropet.
EU:s ledare är de som kan besluta om hårdare mål. Nästa möte sker den 23-24 juni i Bryssel då ekonomisk politik ska diskuteras.
– Vi hoppas att det här initiativet leder till ett engagemang från högsta politiska nivå. Reinfeldt måste nu liksom sin danske kollega Lars Løkke Rasmussen bli aktiv i den europeiska debatten och öppet plädera för minst 30 procent växthusgasminskningar till 2020, oavsett vad andra länder gör, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén i ett pressmeddelande.