Ta en extra titt i ditt kvarter på lördag mellan 20.30 och 21.30. Då uppmanar nternationella Världsnaturfonden WWF privatpersoner men också företag, organisationer och kommuner att under en timme släcka sina lampor som en miljömanifestation och för att skicka en signal till beslutsfattarna att ta klimatfrågan på allvar.
På den svenska sajten hade i fredags morse 7 472 privatpersoner anmält sig och 1 198 företag. I anmälan får företagen ange vilka typer av aktiviteter de anordnar i samband med Earth Hour. Bland annat blir det akustisk konsert på hotell Hilton Stockholm Slussen när man släcker ned hela hotellet och har tema ekologisk dryck. Ica informerar om manifestationen genom sin reklamfilm där butiksanställda famlar med varor i mörkret. Därtill går en tiondel av försäljningsintäkterna från produkter i I love Eco-serien går till WWF under veckan. Trygg-Hansa kör intern klimatvecka för sina anställda och Tetra Pak släcker ned sina fasadbelysningar samt anordnar en tävling internt med fokus på ”Vad kan du göra under Earth Hour, som kan bli en god vana och sträcka sig ”beyond the hour”?”
Förutom företag och privatpersoner har hittillls 231 organisationer, 878 skolor och 128 trossamfund skrivit upp sig på listan.