Bilutsläpp skiljer sig mellan kommunerna

Miljöpåverkan från svenska nyregistrerade bilar minskar. Ett nytt index visar samtidigt att skillnaden mellan olika kommuner är stora.

Trots att svenska bilar blir allt bränslesnålare har vi den mest bränsletörstiga fordonsflottan i EU. Det visar ett nytt index över nyregistrerade bilars miljöpåverkan som presenteras idag av Vägverket, Naturvårdsverket och Konsumentverket. Jämfört med i fjol har koldioxidutsläppen från nya bilar minskat med 3,1 procent under första halvåret 2009, från 174 till 169 gram per kilometer. I EU ligger snittet på 154 gram för 2008.

Anmärkningsvärt är att skillnaderna i utsläpp är stora mellan olika kommuner. Exempelvis Laholm, Överkalix och Burlöv släpper ut cirka 30 procent mer koldioxid än nya bilar i Lekeberg och Perstorp.

– Det är glädjande att utsläppen från de nya bilarna fortsätter att minska, men de stora skillnaderna mellan kommunerna visar att det enkelt går att få ner utsläppen ännu mer. I de bästa kommunerna ligger vi under EU-snittet, säger Kjell Andersson, chef för Naturvårdsverkets energi- och transportenhet.

Uppmuntra miljöbilarna

Men varför skiljer det sig så mycket mellan kommunerna? Kjell Andersson berättar att de inte har utrett frågan, men att det finns flera möjliga förklaringar. I välbärgade kommuner där invånarna har bättre lön kanske man satsar på en stor, bränsleslukande bil. Eller, påpekar han, kan högre lön innebära att man har råd att köpa en dyrare miljöbil. En annan hypotes är att det är vanligare att man köper en större bil i kommuner i norra Sverige där avstånden är längre och där man vistas en större del av sin tid i bilen. Andra faktorer som påverkar är närheten till tankstationer med förnybart bränsle och kommunernas förmåner riktade till miljöbilar, exempelvis gratis parkering.

Just förmåner för att uppmuntra invånarna att köpa bränslesnålare bilar är något som Kjell Andersson lyfter fram som ett sätt för kommunerna att komma bättre ut i nästa index.

– Det kan också handla om att vara med och utveckla möjligheter för till exempel gastankställen inom rimligt avstånd. Till syvende och sist är det den enskildes val, och då måste man också få information som konsument och få veta att man kan spara pengar på en miljöbil.

Ändrat beteende

De senaste tolv månaderna har utsläppen från vägtrafiken i Sverige minskat med två procent, något som förutom de bränslesnålare bilarna också beror på en större andel förnybara bränslen och att folk kör mindre.

– Det är positivt att utsläppen minskar. För att nå klimatmålen kommer det också behövas ett ändrat resebeteende och en långsiktig förändring av samhällsstrukturer och infrastruktur, så att gods- och persontransporter kan effektiviseras, säger Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson.

EUs utsläppsmål för bilar är 120 gram per kilometer till 2012. Om Sverige skulle leva upp till det skulle det motsvara en minskning på sju procent av landets totala utsläpp av växthusgaser.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.