nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Ännu en modejätte avgiftar sig

Det japanska modeföretaget Uniqlo sällar sig till de företag i klädbranschen som hittills vikt sig för Greenpeaces krav på att sluta använda gifter i produktionen.

  • Annons 1

Uniqlo är det största modeföretaget i Asien. Idag har företagets moderbolag Fast Retailing Group gått med på att ta bort alla skadliga kemikalier ur hela sin globala leverantörsskedja och sina produkter fram till 2020. Detta som svar på Greenpeaces globala avgiftningskampanj.

– Uniqlo ser rent vatten som en kritisk global fråga och vi är stolta att gå med i Greenpeaces kampanj för eliminering av farlig kemianvändning, säger Yukihiro Nitta, Fast Retailings högsta chef och ansvarig för företagets CSR.

Junichi Sato, Greenpeaces japanska ledare, välkomnar beskedet:

– Uniqlo blir idag en global avgiftningsledare genom att lova att de ska leda utvecklingen av alternativ till farliga kemikalier. Det är en seger för lokala samhällen runt om i världen som påverkas av giftig vattenförorening.

Nu fortsätter kampen för att få fler modejättar som Calvin Klein, Victoria’s Secret och G-Star Raw att utesluta gifter ur sin produktion.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Nytt forskningsbegrepp ska få människor att se naturens värde

Genom att prata om ”naturens bidrag till människor” istället för ekosystemtjänster, kan naturens värde för människan ses ur ett mer komplett perspektiv. Det föreslår trettio internationella experter kopplade till FN:s vetenskapliga expertpanel för biologisk mångfald, IPBES.

  • Annonskod Huvudspalten 4