nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Kunder bestämmer riktning på H&M:s CSR-satsning

500 miljoner kronor. Så mycket ska H&M Conscious Foundation satsa i tre globala utvecklingsfrågor. Vad inriktningen blir kan kunderna rösta om mellan den 22- 29 oktober.

  • Annons 1

Med FN:s millenniemål som utgångspunkt kommer H&M Conscious Foundation, som är en global ideell stiftelse som bildades i samband med H&M:s 60-årsjubileum 2007, att engagera sig i några av världens största globala utmaningar. Inför röstningen har man rådfrågat ett antal experter, med engagemang inom olika utvecklingsfrågor, vilka globala utmaningar de anser vara mest angelägna och varför. Rent vatten, att stärka kvinnors ställning, skydd av naturresurser, utbildning samt att minska fattigdom genom självstärkande initiativ prioriteras högst. Det är därmed också de frågor som är möjliga att rösta på.

– Det kommer att hjälpa oss att förstå vilka frågor som är viktigast för många människor världen över”, säger Karl-Johan Persson, vd för H&M och styrelsemedlem i H&M Conscious Foundation.

När de tre viktigaste frågorna har röstats fram av H&M:s medarbetare och kunder kommer stiftelsen att ingå samarbetsavtal med tre internationellt välkända organisationer och inleda ett globalt arbete kring dessa frågor. Här kan du rösta.

Etiketter:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Analys: Vem får stämma EU för otillräckliga klimatmål?

EU:s klimatmål är otillräckliga, menar en samisk ungdomsorganisation och ett flertal personer som berörs av klimatförändringar världen över. EU-domstolen har dock beslutat att avvisa deras talan och därmed inte pröva frågan i sak. JP Infonets redaktör och jurist Fanny Vesterberg analyserar talesrättsreglerna.

Energimyndigheten – lyft fram energirådgivningen!

Debatt

Rådgivning i energifrågor, så kallade EKR-verksamheter, behöver visa att de finns och därför bland annat öka synligheten på sociala medier. Energimyndigheten bör också lyfta fram rådgivningen gentemot andra myndigheter. Det menar Are Kjeang, universitetsadjunkt, Karlstads universitet, i en debattartikel hos Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4