Regional strategi gav ringar på vattnet

Biogas, bränsleceller och däck utan HA-oljor. När det gäller miljödriven affärsutveckling i Västra Götalandsregionen finns mycket att hämta. En uttalad strategi där miljö- och näringslivsutveckling varit viktiga frågor har gett ringar på vattnet.

Regional strategi
gav ringar på vattnet

Allt började egentligen 1999. Då bestämdes att regionen, förutom sjukvård, också skulle ansvara för tillväxt och utveckling.

– Miljödriven näringslivsutveckling sågs som en möjlighet till tillväxt i regionen. Här skulle man satsa både budgetmässigt och administrativt, berättar regionens miljöchef Peter Holmberg.

Sedan dess har regionens satsning på en hållbar regional utveckling bara växt. Idag har man ett miljösekretariat med 9 medarbetare och en budget på nära 50 miljoner kronor per år. Regionen arbetar med miljöfrågor på många olika sätt, men de områden man valt att konsekvent satsa på är energi, transporter, livsmedel och vatten. Mycket av arbetet har gått ut på att skapa arenor och nätverk där människor med olika bakgrund och kunskap kan mötas för att hitta samarbetspartners och gemensamma utvecklingsprojekt. Regionen hjälper också till med att knyta internationella kontakter, projektstöd, samt information och kunskap. Peter Holmberg poängterar att de också stödjer utvecklingsområden som kanske inte direkt ger affärer eller ökad sysselsättning, men förhoppningsvis gör det på sikt.

Design med omtanke

Ett av de projekt som Peter Holmberg lyfter fram är Design med omtanke. Det beskriver bra hur regionen försöker arbeta, menar han.

Målet med projektet var vid starten att fler offentliga lokaler skulle byggas på ett hållbart riktigt sätt. Västra Götalandsregionen erbjöd offentliga miljöer att tillsammans med kunniga arkitekter göra om miljöerna för att få dem mer funktionella och utformade efter deras behov. Lokalerna skulle byggas om på ett etiskt- och miljöriktigt sätt och vara handikappanpassade.

– Det innebar att de deltagande företagen utvecklade miljöriktiga produkter och genom att göra några miljöer fick företagen något att visa för intresserade kunder, förklarar Peter Holmberg.

Projektet har hittills lett till att tjugo nya miljöer i regionen håller på att byggas på liknande sätt.

Intresserat näringsliv

För att få företagare intresserade av miljödriven affärsutveckling måste man ha klara och tydliga mål och kunna specificera nyttan, menar Peter Holmberg. Företagen måste se att miljödriven affärsutveckling är bra för deras grundverksamhet om de ska vilja lägga tid och resurser på att förändra något. Sen gäller det att förankra och involvera alla parter redan från början så att de drar åt samma håll. Det tjänar man tid på i långa loppet, menar Peter Holmberg.

– Tillsammans med kommunerna i regionen upphandlar vi också för stora summor årligen. Genom att ställa miljökrav vid upphandlingar kan vi med vår köpkraft skapa en efterfrågan på miljövänliga produkter, säger Peter Holmberg.

Exakt vad Västra Götalandsregionens miljöarbete hittills fått för resultat är svårt att mäta i skapade arbetstillfällen eller nya affärer, tycker han, men idag är det inte lika konstigt som för fem år sedan att prata om miljödriven affärsutveckling som ett sätt att tjäna pengar.

– Vi stöttar för att få igång olika miljöinsatser. Sen är det är den samlade kompetensen inom miljöområdet hos företag, myndigheter, forskare och organisationer som gör att det går bra för regionen. Börjar något att ske så händer oftast bara mer och mer, konstaterar Peter Holmberg.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.