– Lagstiftningen har tvingat ner partiklarna från avgasröret till en nivå som är långt under dagens nivåer för skivbromssystem, säger Ulf Olofsson, professor i tribologi på KTH.
Internationellt forskarteam
I EU-projektet Rebrake har forskare från KTH, universitet i Trento och företaget Brembo samlat in kunskap kring kemiska och fysikaliska processer som orsakar skivbromsars alstrande av luftburna nötningspartiklar.
De har sedan konstruerat ett nytt skivbromssystem som reducerar skadliga luftburna partiklar med mer än 50 procent.
– Vi har ändrat ytskikten på skivorna och den kemiska sammansättningen av beläggen. Våra tester visar att upp till en reducering om 65 procent av PM10-nivån är möjlig, säger Ulf Olofsson.
Stor utsläppsbov
Enligt Ulf Olofsson visar studier på Europanivå att utsläpp från bromsar, däck och andra källor som inte är avgaser står för 50 procent av partiklarna genererade av fordon.
– Lagstiftningen har tvingat ned partiklarna från avgasröret till en nivå som är långt under dagens nivåer för skivbromssystem. Är det mycket bilköer med inbromsningar så ökar partikelutsläppen.
De nya skivbromsarna har testats för värmesprickor, ljud och nötning med godkänt resultat.
Läs rapporten här.