Kritik mot regeringens miljöbilspolitik

I sin vårbudget föreslog regeringen flera förändringar på miljöbilsfronten. Branschorganisationerna var inte sena med att höja sin röster.

Svenska Bioenergiföreningen Svebio sågar regeringens recept för en fossiloberoende fordonsflotta. Så här skriver föreningen i ett pressmeddelande:

”Nedsatt förmånsvärde blir det nu bara för gasbilar, elbilar och laddhybrider. Flexifuelbilarna som kan köra på E85 förlorar däremot stöd. Det betyder att regeringen överger linjen om teknikneutralitet, och gynnar ett biodrivmedel framför ett annat. Det är förvånande med tanke på att det finns god tillgång på E85 och ett väl utbyggt distributionsnät.”

Svebio konstaterar också att Sverige kommer att nå 2020-målet för andelen förnybart i transportsektorn redan nästa år. Därför vill de att regeringen ska höja ribban för att skapa drivkraft även framöver.

Skapar osäkerhet

Gröna Bilister kritiserar regeringens beslut att avsluta stödet för etanolbilarna. Och att det sänkta förmånsvärdet för miljöbilar endast gäller i två år medan företagen gör sina bilinköp med leasingperioder på tre år.

– Miljön tar stryk i vårpropositionen, på alla punkter drar finansministern bort stöden för miljöfordon, säger Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister. Det finns många förlorare idag, inte minst svenskt näringsliv som legat i spetsen för miljöfordonsutvecklingen till den svenska miljöpolitiken.

På Energigas Sverige är man istället lättad.

– Äntligen! Det här beskedet har vi väntat på i över ett år. Nu kan försäljningen av gasbilar återigen ta fart efter nästan ett år av kraftig nedgång på grund av osäkerhet kring förmånsvärdet, säger vd Anders Mathiasson som dock instämmer med Gröna Bilister om att det skapar osäkerhet att det sänkta förmånsvärdet endast gäller i två år.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste