Svebio konstaterar också att Sverige kommer att nå 2020-målet för andelen förnybart i transportsektorn redan nästa år. Därför vill de att regeringen ska höja ribban för att skapa drivkraft även framöver.
Skapar osäkerhet
Gröna Bilister kritiserar regeringens beslut att avsluta stödet för etanolbilarna. Och att det sänkta förmånsvärdet för miljöbilar endast gäller i två år medan företagen gör sina bilinköp med leasingperioder på tre år.
– Miljön tar stryk i vårpropositionen, på alla punkter drar finansministern bort stöden för miljöfordon, säger Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister. Det finns många förlorare idag, inte minst svenskt näringsliv som legat i spetsen för miljöfordonsutvecklingen till den svenska miljöpolitiken.
På Energigas Sverige är man istället lättad.
– Äntligen! Det här beskedet har vi väntat på i över ett år. Nu kan försäljningen av gasbilar återigen ta fart efter nästan ett år av kraftig nedgång på grund av osäkerhet kring förmånsvärdet, säger vd Anders Mathiasson som dock instämmer med Gröna Bilister om att det skapar osäkerhet att det sänkta förmånsvärdet endast gäller i två år.