nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Klädköp för rent vatten

H&M lanserar en ny sommarkollektion där 25 procent av försäljningen doneras till WaterAid. Organsiationen verkar för att öka tillgången på rent vatten och sanitet i fattiga områden.

  • Annons 1

Klädjätten har samarbetat med WaterAid i tio år, vilket inneburit 25 miljoner kronor till organisationens arbete. Pengarna har bidragit till att tusentals människor fått tillgång till dricksvatten, utbildning i hygien och en toalett att gå på.

– H&M har ett socialt och miljömässigt ansvar i de länder vi arbetar i och vatten är ett av våra fokusområden. WaterAid arbetar I några av de länder där leverantörer till H&M finns och vi tycker därför det är mycket viktigt att vi bidrar till bättre levnadsvillkor för människor i dessa områden, kommenterar H&M:s CSR-chef Helena Helmersson i ett pressmeddelande.

Kollektionen kommer att säljas i cirka 200 butiker världen över.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.